Skorpionens förbannelse

• Svensk titel: Skorpionens förbannelse
  • Originaltitel: Curse of the Jade Scorpion, The
  • Release (Bio): 2002-11-08

Här i Sverige har vi ett rejält glapp med Woody Allen-filmer. Hans senaste, ”Hollywood Ending”, släpptes i USA redan för ett halvår sen. Och vi får nöja oss med skåpmat med 15 månader på nacken - ”Skorpionens förbannelse”.

Året är 1940. Försäkringsdetektiven CW Briggs (Allen) har sedan en tid fått arbeta under Betty Ann Fitzgerald, som anställts för att effektivisera företaget. Deras olika inställningar till hur saker ska vara har lett till friktioner dem emellan, nästintill hat. På en fest för en kollega, blir de hypnotiserade och dagen efter börjar en rad inbrott och alla ledtrådar pekar snart mot Briggs.

Allen har försökt göra en film noir-komedi med ett stänk av romantik. Dessvärre misslyckas han platt. Själva idén är faktiskt kul, men film är inte teori, utan praktik. Han har som vanligt lyckats samla ihop ett gäng duktiga skådisar och ett gäng repliker är klockrena, men det är långa transportsträckor där emellan. Och apropå transportsträckor är historien lång och utdragen. Karaktärerna kan genomgå en utveckling i en scen för att i nästa vara tillbaka där de var innan. Och 10 minuter senare kan de utvecklas på samma sätt, för att kort därpå vara tillbaka på ruta ett (och nej, jag syftar inte på hypnosscenerna).

Han verkar ha tappat skärpan och det här är nog något som bara Allen-fanatiker kan komma att uppskatta på riktigt. Tro mig, det gör de – många i salongen applåderade efter filmens slut. Eller applåderade folk för att filmen äntligen var slut? Och jag undrar om Charlize Theron någonsin kommer vara med i en film som motsvarar hennes talang.

Nikita Averin Kronlund