Gänget från Brooklyn

• Svensk titel: Gänget från Brooklyn
  • Originaltitel: Deuces Wild

Scott Kalverts förra film ”På driven i New York” (”Basketball Diaries”) var en kanske lite klichéfylld, men ändå gripande och intressant film om en ung person som var vilsen i livet. I ”Gänget från Brooklyn” återkommer han till samma stad, liknande situation, men några decennier tidigare. I 1950-talets Brooklyn finner vi två gäng, ”Deuces” och ”Vipers”, som delat upp staden i två territorier och är i konstant strid mot varann. Leon (Dorff) är en hörnsten i Deuces och hans bror Bobby (Renfro) skulle gärna vilja vara som honom. När Annie (Balk) flyttar in tvärs över gatan, faller Bobby för henne, men dessvärre är hon syster till en av dem i Vipers. Annie tycker dock att hela gänggrejen är löjlig och längtar sig bort, så Bobby tvingas nu välja mellan lojalitet till gänget eller till flickvännen.

Har vi sett det här förut? Ja. Och vi har sett det göras bättre. Det finns ingenting nytt här – jag lyckades inse hur filmen skulle sluta redan från början. Och det är hopplöst monotont. Man har bara varvat några romantiska moment med syskonscener, slagsmål och gänggemenskap. Och så fortsätter det från början till slut. Fenomenalt oengagerande blir det just därför och dialogen pendlar mellan styltig, smetigt sentimental och korkad. Dorff och Balk visar varför de egentligen förtjänar bättre karriärer genom att de får den att bitvis fungera, men Dillon är lika tråkig som vanligt, Reedus gör ingenting av en endimensionellt skriven karaktär och Renfro förbluffar mig.

Endast tjugo år gammal som han är idag, har han ändå riktigt vassa insatser i ”Klienten”, ”Sleepers” och ”Sommardåd” på meritlistan, men efter 1998 har han inte gjort något vettigt. ”Ghost World” var bra, men det var inte tack vare honom och han har blivit fast i sitt stela agerande. Oavsett vad han spelat i senaste tiden, har han varit exakt likadan hela tiden. Synd att den tydligaste saken i hela filmen är att se ännu en ung talang slösa bort allt.

Nikita Averin Kronlund