Inte bara mördare

• Svensk titel: Inte bara mördare
  • Originaltitel: Inte bara mördare
  • Speltid (min): 100
  • Tagline: Sveriges första kvinnliga yrkesmördare är här...

Tess (Diana Jorge) arbetar som yrkesmördare åt gangsterbossen Erik (Dan Bratt). Efter ett rutinuppdrag försöker Erik våldta Tess som då sticker en kniv i honom. Nu måste hon fly innan Eriks män får tag i henne.

Hon hamnar till slut i den stad där hon växte upp. Hennes pappa vill inte ha med henne att göra men barndomsvännen Jakob, som nu arbetar som brevbärare, låter henne bo hos honom. Det tar inte lång tid innan tycke uppstår mellan dem, men hur ska hon kunna förklara vad hon sysslat med under alla år? Vad händer om Erik hittar henne?

"Inte bara mördare" är en ny svensk actionfilm som har jämförts med Luc Bessons "Nikita". Nog för att bägge handlar om kvinnliga yrkesmördare, men någon större likhet mellan filmerna kan jag inte hitta. Rent tekniskt sett är filmen helt ok, både bild och ljud är bättre mot vad de flesta svenska independentfilmer brukar vara, då dessa oftast är inspelade på vanlig video. "Inte bara mördare" är nämligen filmad med super-16mm och dessutom i stereo, mycket trevligt!

Agerandet är det dock sämre med. Diana Jorge som spelar Tess har väldigt svårt att låta trovärdig och man retar sig nästan på hur styltigt hon levererar replikerna. Däremot så gör Jesper Eriksson, som synts i "Vita Lögner" i TV3, en väldigt bra insats som den lite tafatte Jakob, replikerna kommer väldigt naturligt och trovärdigt. Mycket bra! Även Dan Bratt som spelar Erik gör bra ifrån sig.

"Inte bara mördare" känns ganska ojämn. Det blir lite väl många utdragna dialogscener som får filmen att tappa tempo. Actionscenerna är det lite si och så med, vissa är hemska medan andra är riktigt bra. Hela filmen genomsyras dock av genuin entusiasm och glädje, det märks att regissören Oscar Petersson älskar film. Jag hoppas och tror att vi kommer att få höra mer av denne unge regissör i framtiden, jag ser verkligen fram mot nästa film.

"Inte bara mördare" har snart premiär på både VHS och regionsfri DVD. Den utges av DMEG AB/House of Horror.

Ta gärna en titt på den officiella hemsidan för mer information.