A walk to remember

Britney Spears vet vi alla vem det är. Hennes kollega i samma bransch, Mandy Moore däremot kanske inte är lika välbekant vilket helt enkelt beror på att hon inte lyckats sålt lika många plattor. Men just nu spelar det ingen som helst roll för Moore sopar mattan med Spears på vita duken. Moore var så duktig att hon vann ”Bästa kvinnliga genombrott” på MTV Movie Awards förra året.

”A walk to remember” är en klassisk kärlekshistoria om den coola killen som bara flyter runt med de coola gängen och den töntiga tjejen som alla skrattar åt hela tiden. Ödet sätter igång och arbetar och helt plötsligt så är de kära upp över öronen i varandra.

Det är Landon (West) som efter lite dispyter med rektorn får straffarbete och på de platser han sen hamnar tycks Jamie (Moore) alltid vara. Jamie, tjejen med det något töntiga utseendet och en ambitionsnivå utöver det vanliga ser hopp för Landon och försöker hjälpa honom. Kärlek uppstår givetvis och det är inte alltid så lätt då Jamies pappa är stans pastor med superkristen syn på förhållanden och Landons kompisar sviker sin förre detta vän. Utlämnade åt enbart varandra ger de sig in i en värld de inte trodde existerade.

Visst har det setts förut, ett flertal gånger och det är en genre full av klichéer. Den här filmen är faktiskt inte alls så dålig som man kan tro. Visst innehåller den mycket av den vanliga smörjan men samtidigt så försöker den utvika det och lyckas med det många gånger på ett skickligt vis. Mycket tack vare duktiga skådespelare och ett manus som inte går av, utan lyckas hålla ihop filmen under dess kritiska period.

Filmen är som en långfilm av tv- serien ”Dawson´s Creek” fast med något allvarligare undertoner. Jag är svag för romantiska filmer och så länge det inte blir allt för sliskigt så brukar det gå hem, så även denna gång. Betyget är svagt, men kärleken stark…

Johan Lindström