Trapped

• Speltid (min): 102
  • Tagline: It was the perfect plan until she refused to be the perfect victim!

Luis Mandoki regissören som tidigare gjort bl.a. ”Kärleksbrev” och ”Angel eyes” tar sig nu ann en thriller med Charlize Theron och Kevin Bacon. ”Kärleksbrev” var en ganska så smetig kärlekshistoria, men den gick ändå att titta på. ”Angel eyes” däremot tyckte jag verkligen om då Mandoki lyckades att berätta två historier utifrån en, det vi såg och det vi fick ana själva.

Familjen Jennings lever ett rikt och lyckligt liv. Men en dag så händer något som under de nästa 24 timmarna kommer att bli de värsta i deras liv. Deras lilla dotter blir kidnappad av några riktigt originella kidnappare som vet hur man ska göra för att komma undan polisen. Allt går som vanligt inte enligt planerna och det blir istället en mer allvarligare resa om liv och död än de hade planerat.

Theron som den drabbade modern, Bacon som äcklig kidnappare och Courtney Love någonstans däremellan. Så långt är allt helt okej. Inledningsscenen är också väldigt schysst och får filmen att verka intressant och kanske även lite nyskapande.
Där slutar alla superlativer för den här filmen och jag förstår egentligen inte varför jag fortsatte att titta (antagligen för att jag ville göra recensionen rättvisa).

Kevin Bacon karaktär säger ganska tidigt i filmen att de har funnit ”Den perfekta kidnappningen”, med andra ord så förväntade jag mig härliga vändningar och ett manus som skulle spöa skiten ur många i sin genre. Mer fel kunde jag knappt ha och filmen blir bara värre och värre och mot slutet så raserar den sig själv totalt.
Hur lyckas en manusförfattare lura bolagen till att filmatisera något i den här stilen? Det känns visserligen igen och är ett oftast väl fungerande tema men jag trodde faktiskt att filmbolagen kommit längre än så här. Den är krystad, den är inte vad den försöker att vara, karaktärerna är värre skrivna än mina dagisanteckningar och den är totalt pinsam. Svårt att lista ut betyget…?

Johan Lindström