Swimfan

• Svensk titel: Swimfan
  • Originaltitel: Swimfan
  • Release (Bio): 2003-05-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-06-25
  • Tagline: Obsession. Betrayal. Revenge. Some girls have all the fun

Ungdomsfilmer med kärlek som innehåll är alltid positivt, ett säkert kort för att nå ut till sin publik. Senaste filmen att nå våra biografer är ”Swimfan” och där har man valt att lämna vad den gulliga kärleken har att erbjuda. Istället är det svartsjuka, hämnd och vrede som står i fokus.

Ben (Jesse Bradford) går sista året på High School och är tillsammans sedan länge med sin flickvän Amy (Shiri Appleby). Tillsammans planerar dom sin framtid, vilka val av fortsatta skolor osv. allt för att få vara tillsammans. Detta val är lite svårt då Ben är en mycket lovande simmare och har många talangscouter som är ute efter honom i kommande tävling.

Samtidigt på skolan så börjar den nya tjejen Madison (Erika Christensen) och hon blir väldigt förtjust i Ben. Något dumt kan tyckas, men Ben och Madison tillbringar en het natt med varandra vilket naturligtvis leder till en massa problem. Madison som förövrigt är ett totalt psykfall, gör nu allt för att ta Ben ifrån Amy, hon går till och med så långt att mord blir inblandat.

Duktiga skådespelare lyfter den här annars mycket dumma och icke trovärdiga film. Jesse Bradford i huvudrollen som Ben är riktigt duktig och han använder sig av små knep som gör att hans karaktär blir levande. Manuset är till en början helt okej, för att sedan spåra ur totalt och man tappar snabbt intresset. Spänningen övergår nästan i parodi och karaktärerna blir allt mer ointressanta. Dialogen som till en början verkade lovande följer snabbt med resten av filmen till bassängens djup.

Johan Lindström