Bringing Down the House

• Svensk titel: Bringing Down the House
  • Originaltitel: Bringing Down the House
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-03-31

Regissören Adam M. Shankman är ett ganska välkänt namn i Hollywood, åtminstone bland dom egna. Han har jobbat som koreograf på en hel bunt av amerikanska storfilmer men som regissör är han ganska färsk. Bara två filmer innan denna och det var den romantiska komedin ”Bröllopsfixaren” med Jennifer Lopez och ”A walk to remember”. Nu ger han sig på kulturkrockar då vite Steve Martin möter sin totala motsats i Queen Latifah.

Peter Sanderson (Steve Martin) är en framgångsrik advokat som just håller på och ska avsluta en stor affär med en viktig klient. Arbetsmässigt går allt bra men privatlivet går utför. Han är skild och har två barn som han sällan lyckas finna tid till. Men han tror sig ha mött kärleken på Internet i ett chattrum och snart får han besök av sin drömkvinna. När det väl plingar på dörren så visar det sig att Peter inte chattat med vad han föreställt sig (läs vit, lång och smal kvinna). Utan vid dörren möter han en stor svart kvinna med ett ordförråd som vilken vit advokat som helst skulle behöva en ordbok för att förstå. Hon ställer hela hans liv upp och ner och han lyckas inte bli av med henne och hans viktiga kontrakt med klienten är i stor fara.

Det är ett ganska uttjatat ämne det här med vit man ska lära sig av dom svarta om allt det riktigt värdefulla i livet och blunda för alla materiella ting. Och vad tillför ”Bringing down the house” då? Ingenting. Hade det inte varit för Steve Martin så hade jag aldrig tittat närmare på det här, för Steve Martin är en duktig komiker. Han är så pass duktig att han kan lyfta även dom sämsta manusen till skrattorgier. Men inte denna gång.

Valet att placera Queen Latifah vid sidan av Martin fungerar inte alls och hennes karaktär hämmar bara Martins komiska precision. Det blir aldrig roligt. Dess romantiska sidospår fungera heller inte alls och hela filmen är en kalkon som konstigt nog gick in på första platsen på biolistan i USA. Se vad mycket en trailer kan göra.

Johan Lindström