American Pie 3: The Wedding

• Svensk titel: American Pie 3: The Wedding
  • Originaltitel: American Wedding
  • Release (Bio): 2003-09-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-02-11
  • Tagline: This time they're going all the way.

Sex, bajs och kiss brukar sällan vara en lyckad grund för att bygga en rolig komedi på. Det är sällan det lyckas men nu är tredje delen här, den tredje delen av vad som riktigt väckte genren till liv igen.

I den tredje och sista(?) delen av pajen är det dags för giftermål. Jim och Michelle som till slut fann varandra i förra filmen har nu tänkt och gå hela vägen. Men ett bröllop kräver tid och tålamod och vägen dit är inte lätt. För Jim gäller det att övertyga sina svärföräldrar vilken fin man han kommer att bli och Michelle har fullt upp med att planera bröllopet.

Som om dom nu inte hade nog problem så ansluter sig också problemenas mästare. Ja, Stifler. Full fart på gay- barer, bajsätande och rakade könsorgan.

Den första filmen blandade tonårstiden med en massa smarta konflikter många i den åldern har. Givetvis skruvat några extra varv och succén var ett faktum. Nummer två i serien upprepade i stort sett den första filmen och succén blev återigen ett faktum.

Jag tycker om båda föregångarna för dess totala chockhumor som på något sätt kändes som något ungdomar i värsta fall av otur kan hamna eller försätta sig i. I den tredje filmen fick jag återigen skratta och trots att sex, kiss och- bajsskämten eskalerat ytterliggare så har man byggt upp karaktärerna så väl att det fortfarande fungerar. Stifler har fått ännu mer utrymme och hur dum och sexistisk han än är så är det svårt att hålla sig för skratt.

Den här filmen är bättre än tvåan på alla sätt och i samma klass som den första och har ni inga problem för ämnet sex så får ni ert behov av rikliga skrattattacker tillgodosett.

Men något oroade mig. Åldersgränsen är från 7 år och är på tok för låg. Hade en sjuåring bredvid mig som var tillsammans med sin mor. Det var mycket han inte förstod och liten som han är frågade han sin mor vad onanera betydde… För att sen inte tala om chocken han fick när ett par stora silikontuttar zoomades in i närbild. Näe, för att tillfullo få ut något av filmen och inte förstöra folks sexualitet i en allt för tidig ålder hade nog 15 år varit en rimlig gräns.

Johan Lindström