White Ninja - Black Death

• Svensk titel: White Ninja - Black Death
  • Originaltitel: White Ninja - Black Death
  • Speltid (min): 60

Jimmi Montana är den typiska maffiakillen. Han sysslar med beskyddarverksamhet och snor de flesta på pengar. När han under en deal med en japansk affärsman blir girig och skjuter denne för sin egen vinnings skull gör han bort sig. Det visar sig att den skjutne är son till en Yakuzaboss, som skickar ut en Ninja för att hämnas. Jimmi Montana är utsatt för den "svarta döden"…

Det är väl lika bra att jag erkänner direkt: Jag har aldrig varit ett stort fan av ninja-filmer och jag har aldrig varit speciellt förtjust i stumfilmer, så det är med mycket låga förväntningar som jag laddar videon med den svenska (!) stumfilmen (!!) "White Ninja - Black Death".

Stumfilm och stumfilm förresten, det är gott om pålagda ljudeffekter i bästa Bruce Lee-stil. Det är kul tycker jag, det ska vara mycket "swoosh" i fightscener. Däremot är jag väldigt tveksam till musiken. Hela soundtracket består av ytterst irriterande techno, stundtals varierat med något orientinspirerat. Har inte techno gjort sitt när det gäller action efter "Mortal Kombat", "Streetfighter" och alla andra filmer? Jag tycker det känns väldigt passé i alla fall, och efterlyser på stående fot mer rock i filmerna!

Nog sagt om soundtracket, hur är själva filmen då? Nja, det är väl inte det bästa jag sett, men jag tyckte ändå att den var väldigt underhållande. Jag skulle kunna gnälla på själva bildkvalitén, men med vetskapen att allt är filmat med två vanliga VHS-kameror vore det väldigt orättvist mot filmarna. Själva fightscenerna känns ibland lite taffliga, men man måste komma ihåg att man inte får jämföra med de stuntfyllda Hollywood-fighter man är bortskämd med. Vad man gjort här är i stället att utnyttja smart klippning och slowmotion för att uppväga saknaden av rutinerade stuntmän, och det funkar faktiskt riktigt bra!

Trots att vissa delar av filmen känns undermålig tycker jag ändå att det finns en potential och glädje i filmen som jag tror kommer att leda till större och bättre filmer i framtiden. När jag skriver detta har jag precis fått reda på att en uppföljare är på gång, en film som jag hoppas få möjlighet att recensera i framtiden.

"White Ninja - Black Death" är en riktig lågbudgetfilm som har sina skavanker här och där, men jag kan lätt räkna upp ett stort antal storfilmer från Hollywood som har sämre story, sämre skådespeleri och som är mycket längre. Stora maffiga explosioner är inte allt, det måste finnas en glädje för det man gör också, och det finns det gott om i "White Ninja - Black Death".