Den stillsamme amerikanen

• Svensk titel: Den stillsamme amerikanen
  • Originaltitel: The quiet american
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-09-17

Phillip Noyce, ett namn ni säkerligen hört förut men inte kan placera. Den 53 åriga regissören har tidigare gjort bl.a. ”Patrioter”, ”Helgonet” och ”I samlarens spår”. Den här gången tar han oss tillbaka till Vietnamkriget. I fokus står det udda paret, Brendan Fraser och Michael Caine.

Thomas Fowler (Caine) jobbar som journalist i Vietnam. Nu får han visserligen inte så mycket uträttat då han träffat sitt livs kärlek, den också mycket yngre kvinnan Phuong. Tillsammans slåss dom mot fördomar och svåruppnådda drömmar, ett liv tillsammans.
En morgon träffar Thomas, Alden Pyle (Fraser), tillsammans kommer dom bra överens och snart så träffar Alden Phuong och blir i samma ögonblick förälskad i henne. Nu vill han erbjuda henne det Thomas inte kan, samtidigt som han inte vill förlora sin vänskap till Thomas. Lägg också till att det pågår ett krig som Thomas ska skriva om, och alla kanske inte riktigt är vad de utger sig för att vara…I krig finns inga regler.

Det är nog inte bara jag som reagerar över rollistan. En väldigt intressant blandning som visade sig vara väldigt lyckad. Caine är som vanligt bra och här gör han en av sina starkare insatser i karriären. Fraser då, det mest vågade kortet visade sig vara en genial lösning. Han gör sin karaktär rättvisa och övertygar med råge trots att hans karaktär är ganska så bred.

Manus och regin känns väldigt bra förutom på ett par ställen som drar ner filmen något. Då är det manuset som inte riktigt håller och vissa händelser och konsekvenser passar inte in i samma division som övriga filmen. Men som helhet så klarar jag av och blunda för dom misstagen. Istället så är det en film som växer och flätas samman på ett mycket imponerande sätt. Den knyter ihop filmen otroligt bra och småsaker visade sig få större konsekvenser än väntat. En välberättat pärla som erbjöd mer än jag väntat mig. Betyget blir något svagare för några svackor i manuset men som helhet en riktigt bra film.

Johan Lindström