Mamma, pappa, barn

• Svensk titel: Mamma, pappa, barn
  • Originaltitel: Mamma, pappa, barn
  • Release (Bio): 2003-10-31
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-04-21

Det här kan vara en blivande klassiker, ett måste för alla nyblivna småbarnsföräldrar. Det är regissören Kjell-Åke Andersson som senast gjorde det mycket underskattade familjedramat ”familjehemligheter” med Rolf Lassgård i huvudrollen. Den här gången försöker han skildra vardagen med lite mer humor och glädje, precis vad som brukar infinna sig när familjen ökat med en medlem.

Jonny (Torkel Petersson) är pappaledig med sin förstfödde son Lucas. Sin lediga tid går åt att planera ett framtida husbygge samt till att ta sin son på barnrytmik. Det är där han träffar Rebecka (Maria Bonnevie) och tycke från båda håll uppstår. Från en oskyldig flirt till het passion måste dom nu hejda sig för att inte sätta sin nya kärnfamilj på spel. Något som visar sig vara svårare än väntat.

”Mamma, pappa, barn” är fylld med skickligt iakttagna vardagssituationer som portioneras ut med lagom dos av ironi och humor. Det skildrar väldigt bra hur något nytt som ett barn kan eller rättare sagt förändrar alla tidigare förutsättningar. Ett förhållande går in i en ny fas, den delen fungerar mycket bra.

Trots att filmen har allvarliga undertoner som otrohet och trötta äktenskap så skildras det här med fin finess och på ett avstånd så det blir otroligt underhållande. Vårt nya stjärnskott Torkel (”Jalla!Jalla! och ”Kopps”) är kanske inte den bredaste skådespelaren vi har men inom sitt område så fungerar det bra. Han spelar sådär vilsen och ibland lite borta som han alltid gör.

Bra är också filmens små sidospår där vi bl.a. får följa Jonnys föräldrar vars äktenskap inte heller fungerar speciellt bra. Den biten av filmen är helt klockren. Det här är en underbar svensk film som jag faktiskt tror kommer att bli en klassiker.

Johan Lindström