• Svensk titel: Matrix Reloaded, The
  • Originaltitel: Matrix Reloaded, The
  • Speltid (min): 138
  • Release (Bio): 2003-05-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-10-10
  • Tagline: Reload your gun. Reload your love. Reload your mind.

Så är den äntligen här. Årets kanske mest emotsedda film – Matrix Reloaded. Första delen av trilogin (3:e filmen har premiär i november) blev en modern actionklassiker som hyllades inte bara för dess originella handling utan ännu mer för de revolutionerande specialeffekterna. Det är ingen överdrift att säga att Matrix (1999) och Terminator 2 (1991) var de kanske mest inflytelserika actionrullarna och tillika kassavältarna under 90-talet.

I första Matrix-filmen presenterades the Matrix – i korthet ett datorprogram designat av maskiner i syfte att hålla mänskligheten under kontroll (dvs det människan kallar vardag och världen som vi ser den) medan maskiner använder människor som batterier. Ett fåtal människor har listat ut the Matrix och kämpar mot maskinerna om herraväldet på jorden. I Matrix – Reloaded fortsätter kampen och när vi hoppar in i handlingen är maskinerna på framryckning mot människornas hemvist i världen "utanför" Matrix – staden Zion. Neo (Reeves), Morpheus (Fishbourne), Trinity (Carrie-Anne Moss) samt en del nya medlemmar av besättningen på Nebuchadnezzar tvingas återigen bege sig in i the Matrix för att ta upp striden för mänsklighetens överlevnad.

Handlingen är således inte speciellt annorlunda från den första filmen och överlag är det tydligt att detta är del två i en trilogi. Det känns lite som en transportsträcka och förutom all action så är det mest ödesmättade samtal om profetior och ödet. Men vilken transsportsträcka sedan! Matrix Reloaded är fullproppad av helt galna actionscener som gör att man nästan kippar efter andan. Ett otroligt arbete ligger bakom några scener som i mina ögon redan är klassiska och det är nästan att det blir för mycket. Men bara nästan. I det karga, gråa stadslandskapet sker otroliga strider mot både nya mäktigare fiender och en del gamla uppgraderade favoriter och det är tydligt att huvudrollen i denna film innehas av just datoranimerade effekter.

I Matrix Reloaded är det återigen mystiska bröderna Wachowski som stått för manus och regi och herrar Reeves, Fishbourne, Weaving samt Carrie-Anne Moss får denna gång sällskap av bland andra Jada Pinkett Smith. Skådespelarna sköter sig bra men har, som nämnts ovan, egentligen en ganska undanskymd roll förutom att synas. Relativt få repliker och det är ju i grund och botten en saga så nästan allt som sägs är ödesmättat eller ytterst ospontant - plus en och annan oneliner faktiskt. Men detta är ju en del av filmens charm. Reeves är naturligtvis lika träig som vanligt men jag tycker att han fungerar ypperligt i Matrix-filmerna och med tanke på att bland andra Val Kilmer, Brad Pitt och Will Smith (!) var tänkta som huvudrollsinnehavare så får Reeves anses vara lyckad casting. Carrie-Anne Moss är stenhård som vanligt och utmanar nu på allvar Ripley och Sarah Connor. Lawrence Fishbourne som Morpheus är också bra men precis som i första filmen så är agent Smith (Hugo Weaving) allra bäst. Ett nöje att se och kanske en av de bättre filmskurkarna någonsin!

Hur står sig då Matrix Reloaded mot första filmen? Ja, nyhetens behag finns naturligtvis inte kvar – nu vet vi ju så att säga vad the Matrix är. Trots några försök att krydda handlingen och utveckla the Matrix-konceptet så är just denna delen av filmen ganska tunn medan första filmen erbjöd en hel del tankegymastik och mängder av religiösa hänvisningar och på det hela taget ett intressant koncept. Reloaded är givetvis inte helt befriat från detta men det känns självklart inte längre lika fräscht och därmed inte lika intressant - snarare lite tillkrånglat och kanske inte helt logiskt alla gånger. Vidare tycker jag att scenerna från Zion är ganska tråkiga och jag tycker överlag att det i filmer är svårt att gestalta en sådan miljö utan att vara nära lite kalkonkänsla. Ingen fara för detta i Matrix Reloaded dock men delarna som utspelar sig i ’den riktiga världen’ är klart mer intressanta.

Ovanstående stycke till trots så är Matrix Reloaded en bra film och slutomdömet blir således att Matrix Reloaded redan får anses vara en modern actionklassiker och alla som gillar wire-tricks, bullettime-tekniken och kung-fu sparkar kommer att få sitt lystmäte. Föregångaren gillade jag mer men Matrix Reloaded är en bra uppföljare och när alla frågetecken rätas ut i film nummer tre kommer Matrix-trilogin att vara det tyngsta actionpaketet genom tiderna.

Avslutningsvis så kan meddelas att vi efter pressvisningen av Matrix Reloaded fick se en trailer på Matrix Revolutions som kommer på bio i november. WOW! Jag längtar redan!

Erik Norin