Matchstick Men

• Svensk titel: Matchstick Men
  • Originaltitel: Matchstick Men
  • Release (Bio): 2003-12-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-04-21

Ridley Scott, en av dom största regissörerna från det stora filmlandet i väst (som lustigt nog kommer ifrån Storbritannien) kommer här med sitt senaste alster. Efter bl.a. ”Gladiator” och senast ”Black Hawk Down” lugnar han nu ner sig lite med den svarta dramakomedin ”Matchstick men”. I huvudrollen ser vi Nicolas Cage som vid sin sida har Sam Rockwell och nya stjärnskottet Alison Lohman.

Roy Waller (Nicolas Cage) är en udda figur med tvångstankar som praktiskt taget styr hans liv. Frank (Sam Rockwell) är hans arbetspartner och tillsammans livnär dom sig på att lura folk på ett mycket skickligt och charmerande vis. Men en dag när dom är uppe i en av sina största blåsningar någonsin ställs Roys annars så kontrollerade vardag på spel. Han träffar nämligen sin 14-åriga dotter (Alison Lohman) för första gången.

Vad mer kan man säga än att det här är en säker produktion med en säker regissör och säkra skådespelare? Det är nästan så säkert så det känns lite för rutinmässigt, allt är gjort med extrem proffsighet så det känns lite som om den levande känslan skalats av något. Men, och det är ett stort sådant, Nic Cage är ju med och inte helt olik sin roll i ”Adaptation” briljerar han och lyfter hela filmen.

Han är lysande som Roy och det känns verkligen som han lyfter den redan välskrivna karaktären till en helt egen och oemotståndlig liten udda figur. Han är som en blandning av Jack Nicholson i ”Livet från den ljusa sidan” och Kjell Bergqvist ur ”Leva livet”. Förstår ni då? Inte en tråkig stund.

Hollywood har på senare år massproducerat sådana här lurendrejerifilmer och det börjar kännas ganska så mättat nu. Men som tur är så har ”Matchstick men” en mer allvarligare sida också, den delen då Roy umgås med sin dotter och den hjälper faktiskt filmen. Sen att göra den här typen av film så här dags och göra den så pass bra och intressant bland alla i mängden är en bedrift i sig.

Rutinmässigt eller ej så är det mycket skicklig underhållning och en viss spänningsfaktor och jag skulle inte bli förvånad om det ramlar ner någon nominering för bästa huvudroll eller biroll till den stora filmgalan nästa år. Att tycka den är för proffsig är det ondaste jag kan säga och det talar ju egentligen för filmen så betyget landar nästan lite rutinmässigt, tryggt och säkert.

Johan Lindström