Midsommar

• Svensk titel: Midsommar
  • Originaltitel: Midsommer
  • Release (Bio): 2003-08-29
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-28
  • Tagline: Everybody has a past....Some have a future.

Jag har funderat länge på det där med att svensk film ofta låter...onaturlig. Den är inte onaturlig, men den låter det. Har det med att man är van vid engelska språket att göra? Eller beror det på flera av våra svenska skådespelare som har svårt att agera ut sina repliker på ett naturligt sätt? Men det finns ju undantag, kommer jag på sen. Det finns trots allt de som kan säga precis vad som helst och att det låter bra. I "Midsommar" möts två av våra duktigaste skådespelare. Per Oscarsson och Tuva Novotny. Oscarsson är så klart rutinerad, både på film och på scen och Novotny är, inte längre en nykomling, men en av våra duktigaste unga skådespelare idag. Men skillnaden är enorm. Oscarsson stampar Novotny på tårna och visar vad skåpet ska stå. Detta betyder väl kanske att det beror på våra svenska skådespelare. De är inte tillräckligt bra. Och till och med danska låter mer naturligt.

Hur som helst. Vi har en dansk film med två duktiga svenska skådespelare. Vi har nästan en debutant som regisserar och ett antal, för oss, okända danska ungdomar som agerar. Det är danskt i mycket, men också väldigt oskandinaviskt i annat. För tillfället har svensk teve fått totalfnatt och visar danska serier nästan dagligen. Är det inte "Mordkommissionen" så är det naturprogram med danska äventyrare. Och det är kanske så att vi får erkänna det. Det lilla landet som gränsar till oss nere i söder har blivit förebild för teve och film. De är ta mig tusan bättre än oss på allt!

"Midsommar" är snygg att titta på. Klart och fint foto där människorna inte självklart behöver vara i centrum. Även om jag hatar att använda den så måste jag ta till den hemsa klyschan att filmen faktiskt känns amerikansk. Om inte annat väldigt osvensk. Vi hade säkert inte kunna nå samma resultat. Bara danskarna kan. Inte för att det på något sätt skulle vara ett mål att få filmen så amerikansk som möjligt.

Även om storyn känns igen, inget nytt, så är det nytt för oss här. Trevande försök har gjorts i Sverige att försöka skrämma publiken och resultaten har lyckats till viss del, men faller alltid pladask som helhet. Klart man kan skrämma en publik genom att låta någon gå ensam i ett mörkt hus mitt i natten, det kan även vi svenskar fånga på film. Och uppenbarligen danskarna också. Filmen är stundtals ganska så spännande. Men då det inte är något nytt kommer filmen slutligen att framstå som ett mycket bra försök och man får bara önska lycka till nästa gång. För det hoppas jag. Att det blir fler filmer och att vi får se mer sammarbete mellan Sverige och Danmark. Så kanske vi kan lära oss någonting. Men summan av kardemumman är trots allt: vi är på gång att utmana världsfilmen på allvar.