S.W.A.T.

• Svensk titel: S.W.A.T.
  • Originaltitel: S.W.A.T.
  • Release (Bio): 2004-01-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-06-30
  • Tagline: Even cops dial 911

Den mycket mytomspunna specialstyrkan inom den amerikanska polisen sägs också vara världens bäst förberedda och avancerade polisstyrka. SWAT förekommer lite här och var på filmduken men när en film blir tillägnad denna styrka, faller det ganska så platt.

Vid det här laget känner de flesta till både Samuel L Jackson och Colin Farrell. Jackson brukar vara bra i det mesta han gör där han ges utrymme för att vara det. Farrell må vara ett nytt stjärnskott men jag vet inte om jag är så värst imponerad av honom så långt. Visst, han är bra på att se sammanbiten och grym ut på samma sätt som Kevin Costner kan se ut som om han är helt felplacerad (vilket han oftast gör). Och konceptet att ta oss med in bakom kulisserna för häftiga SWAT lät onekligen intressant. Och det kunde blivit riktigt intressant.

Regissören Clark Johnson har tidigare gjort både filmroller (i filmer jag nästan aldrig hört talas om) samt ett gäng TV-serier som gått mig och den svenska publiken omärkbart förbi. Och i dagar då regissörer som debuterar på vita duken allt som oftast gör det med dunder och brak, tycker man att med Johnsons gedigra bakgrund, kunde det har varit bra mycket bättre.

Det är väl egentligen inte regin som är felet utan en ordentligt tråkig story med ett fattigt manus som till slut får det hela att rinna ut i sanden. Då spelar det inte så stor roll att namn som Jackson och Farrell medverkar. Den högteknologiska polisstyrkan visar dock inga direkta prov på sin kunskap utan det är mest en del smygandes, springandes och en massa bilåkning.

SWAT hade som sagt kunna varit intressantare om man fokuserade mer på myten om polisstyrkan, men istället blir det en ganska tråkig actionrulle om ett gäng killar och en tjej i svarta trikåer och skottsäkra västar.