Cubic

• Svensk titel: Cubic
  • Originaltitel: Equilibrium
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-08-20
  • Tagline: In a future where freedom is outlawed outlaws will become heroes.

”Gattaca” möter ”Matrix” är en bra beskrivning på ”Cubic” som utspelar sig en bit in på 2000- talet. Regissören och tillika manusförfattaren Kurt Wimmer har anammat kampsporten Gun-Kata som är en blandning mellan västerns skjutvapen och österns kampsport. Det var en mycket lyckad blandning där otroligt snygg action och läcker story underhåller hela vägen.

Varje dag, vid regelbundna klockslag stannar hela staden upp. Invånarna ska då ta sin ”medicin” Prozium som gör att dom inte känner några som helst känslor. För känslor är vad som startar krig och efter det tredje världskriget så skulle mänskligheten inte överleva ett fjärde. Därför så är allt som kan framkalla känslor strikt förbjudet. Böcker, film, foton och konst allt bränns.

Men självklart finns det motståndsrörelser som slåss tillbaka men dom blir snart kallblodigt avrättade vid upptäckt. Preston (Bale) är en av dom som jobbar för regeringen och är också en av dom skickligaste agenterna. Varje dag kommer ett nytt fall och utan att blinka avrättar han motståndsrörelsen. Men en dag glömmer han att ta sin medicin och känslorna och minnena börjar sakta komma tillbaka.

Det är inte ofta man springer på små guldkorn i videobutikerna. ”Cubic” var just ett sådant guldkorn som fullständigt överraskade och tog mig med storm. En mycket stilren och snygg film med nyskapande action som tillsammans med det mycket intressanta manuset nästan fick mig att göra vågen. Det var längesedan jag kände den här känslan efter den här typen av film, oftast så brukar det bara vara mycket buller men lite innehåll. Sist en film av den här typen överraskade mig ”Gattaca” från 1997 men ”Cubic” skiljer sig med mer action i sig.

Christian Bale passar perfekt i huvudrollen och hans slagsmål för starkt tankarna till Keanu Reeves och ”Matrix”. Det här är underhållande värre och skönt är att slippa den där känslan av tomhet när eftertexterna rullar på.

Johan Lindström