Allt en tjej vill ha

• Svensk titel: Allt en tjej vill ha
  • Originaltitel: What a Girl Wants
  • Release (Bio): 2003-08-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-21
  • Tagline: Trying to fit in. Born to stand out.

Alla gör misstag. Det är bara att glömma och förlåta. Men i det här fallet kommer det nog ta sin lilla tid. Kanske kan jag glömma och förlåta att "Allt en tjej vill ha" blev till, men vad jag aldrig kan glömma att förlåta är att när valet stod mellan denna, en hyffsad Arnold-rulle, tre supersexiga änglar och att se om filmen om den allsmäktige Bruce, så valde jag denna. Visserligen med orden "Kan kanske vara kul att se en film gjord för flickor mellan 7 och 13 år". Jag upprepar samma sak för tjejen i biljettkassan, ler lite försiktigt och önskar att jag hade ett ordentligt pressleg från Tellusfilm som jag kunde skylla på. Dock var det smart (eh...) att se filmen kl.14 på eftermiddagen då den tänkta publiken fortfarande sitter i skolbänken och räknar plustabeller så jag var nästan ensam. Ensam med min förskräckelse.

Men visst är det jäkligt konstigt att vissa filmer ens får finnas till? Jag menar, alla som är inblandade i produktioner som den här, måste någonstans a long the way fatta att kritiker kommer springa gråtandes ut ur salongerna ca 17 minuter in i filmen, föräldrarna planera helgens middagar i tystnad och flickorna mellan 7 och 13 ångra djupt att man lade pengarna på detta istället för läppglans med glitter. Någonstans på vägen måste de väl ändå känna hur pinsamt det blir? Eller? Må det vara så, annars sätter jag inte längre någon tilltro till vissa filmskapare.

"Allt en tjej vill ha" kan mycket väl vara en lektion i hur man misslyckas bäst på alla sätt. Den är klumpig, tråkig in i döden och så uselt spelad att till och med en EMU-debatt är mer underhållande. Förmodligen kommer några av er läsare att rasa och föra oväsen om att jag inte är rätt person att recensera den här filmen, jag såg trots allt inte slutet utan stormade ut ur salongen efter drygt en timma (nästan gråtandes) och funderade på att skriva till konsumentombudsmannen och kräva pengarna tillbaka. Tur då att det ett par veckor till finns något så underhållande på teve som en hederlig debatt om pengar. Det är i alla fall gratis.

Då flera har uttryckt sitt missnöje med att jag recenserar en film som jag inte sett klart tvingas jag nu att ge en förklaring på hur jag ser det. Jag anser mig mycket väl kunna skriva en kort notis om huruvida filmen är värd att se eller inte, allt för att du, i detta fallet, inte ska behöva lägga pengar på denna film. Då denna recension inte syftar till att behandla innehållet, eller djupt analyserande av det dramaturgiska, utan istället allmänt är en åsikt om filmen som helhet, anser jag att jag är fullt berättigad till att handla som jag gjort. Jag såg, jag gick och jag förlorade 80 spänn. Det sammanfattar min åsikt om filmen vilket märks på betyget.

Det ska också sägas att det inte hör till vanligheten att jag lämnar en film.

Vänligen
Jesper, Tellusfilm