Dawn of the Dead

• Svensk titel: Dawn of the Dead
  • Originaltitel: Dawn of the Dead
  • Release (Bio): 2004-06-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-11-24

Innan jag såg nyinspelningen av Romeros splatterfilmsklassiker så var jag länge skeptisk. Jag förutspådde att det slutgiltiga resultatet skulle bli lika dråpligt som när Motorsågsmassakern skräddarsyddes för att passa den moderna biopubliken. Jag kan dock säga att jag hade fel, den nya Dawn of the dead kan utan att skämmas bära sitt namn, och jag tror inte att Romero skulle skämmas över resultatet.

Det enda som originalfilmen och remaken har gemensamt är namnet och grundtemat. Filmen skildrar när helvetet blir fullsatt, och de döda vandrar på jorden i form av köttätande bestar, endast drivna av sina instinkter. En brokig skara människor lyckas emellertid gömma sig för de odöda i ett övergivet shoppingcentrum.

I den nya filmen är det värsta slafset borta, till förmån för lite mer stiliserat våld. Inget sagt om att Dawn of the dead inte är våldsam, för visst sjutton är den det. Det övervägande splattret har bara fått ge vika för många, och sköna stolshopp i biofotöljen. För rädd, det blir man garanterat, filmens inledning är det intensivaste jag någonsin sett i skräckfilmsväg, och allt detta sker innan förtexterna har rullat. Bildspråket är ju självklart snyggare nu än på 70-talet, och vissa kameraåkningar och bildlösningar är vrålläckra. Romeros klassiska bildspråk har fått ge vika till förmån för det snabba, och skitiga, som känns igen från vissa krigsfilmer, och inte minst 28 dagar senare.

Samhällskritiken från Romeros film är dock skarpt nedtonad, en hel film har skurits ner till några få, men ack så välklingande replikrader. Även om filmens inledning är fantastisk så tappar filmen både fokus och intensitet när köpcentrumet blir fullt av hjälpsökande människor. Filmen vet inte riktigt vilken av huvudpersonerna som det ska fokuseras på, och snart blir skräck utbytt mot über-action. Det är lite sorgligt, med tanke på hur bra det hela började.

Så på det hela taget är den nya Dawn of the Dead en film en bra bit över medel. Men när det började så bra kan man lätt klaga på outnyttjad talang. Sorgligt nog så tror jag att detta är ett enastående exempel på vad den moderna biopubliken är ute efter. På Romeros tid så tyckte åskådarna att skräcken skulle vara långsam och krypande. I den nya versionen så har de vandrande zombiesarna bytts ut mot ilsnabba diton, bara för att locka till mer action. Visst är det spännande, men jag kan också tycka att action och zombies inte hör ihop.