Ocean's Twelve

• Svensk titel: Ocean's Twelve
  • Originaltitel: Ocean's Twelve
  • Release (Bio): 2004-12-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-20
  • Tagline: Twelve is the new eleven

Tre år efter Hollywoods största stjärnor gjort en megakupp i Las Vegas är det återigen dags att samla ihop gänget för att jaga omöjliga brott. Denna gång beger dom sig runt om i Europa där Rom och Paris får agera kulisser åt stjärnorna.

Terry Benedict som föll offer för Ocean´s 11 senaste kupp är dom alla på spåren och vill nu ha alla sina pengar tillbaka. Plus ränta. Därför måste Danny än en gång samla ihop sitt lag för att lyckas samla tillbaka en summa på närmare 200 miljoner Dollars. Trots att tre år har passerat så är dom alldeles för heta för att kunna agera på hemmaplan och måste därför bege sig till Amsterdam där deras kupp ska ske. Men snart märker gänget att dom inte längre är dom ensamma mästertjuvarna och att återbetalningen till Terry kommer att bli svår.

”Ocean´s Eleven” var en film med en riktig skön stämning, stjärnglans så det förslår samt ett lekfullt och härligt manus. Kuppen i Las Vegas var både spännande och underhållande och(!) smart. Därför är förväntningarna inte helt orättvisst ganska höga när alla är tillbaka för att göra en uppföljare.

Och hur lyckas dom då? Det är faktiskt ganska så bra, dock inte fullt så bra som den första men klart underhållande. Där ettan var en bomb av genomtänkthet så är den här uppföljaren lite mer luddig. Istället för en enorm svår kupp så gör dom nu istället en del småsaker vilket gör att spänningen dämpas något. Sen när man gör den här typen av lurendrejerifilmer så får man akta sig att inte föra publiken bakom ljuset allt för mycket, för vi är ju håller ju på dom goda skurkarna och är delaktiga i blåsningen. Men hålls för mycket av sanningen borta även för oss så känns det hela lite för billigt och det känns som om filmmakarna tagit en genväg. I ”Ocean´s Eleven” gjordes det med både elegans och finess medan det nu går lite för långt.

Det mest påtagliga med filmen är dess stämning som är så pass avslappnad och humorfylld att det liksom smittar av sig. Det är en film där man kommer på sig själv med ett flin på munnen utan att det direkt är jättekul. Dessa superstjärnor håller vad dom lovar men så mycket mer än det bjuds det inte på.

Johan Lindström