Cold Creek Manor

• Svensk titel: Cold Creek Manor
  • Originaltitel: Cold Creek Manor
  • Speltid (min): 114
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-02-23
  • Tagline: The perfect house hides the perfect crime.

Direkt till video. Orden i sig innebär ingenting, men om man sammansätter dem i just denna konstellation så blir det med ens negativt laddat. Filmer som går direkt till Video och Dvd brukar väldigt sällan vara någonting att hänga i julgranen. Oftast så finns det en anledning till att de inte går via vita duken först. Detta för att filmerna faktiskt tenderar att suga ganska så hårt. Men lyckligtvis så finns det några ljuspunkter på den annars så nattsvarta ”Direkt till video” –himmelen. Allt sedan den fantastiska Donnie Darko så har jag försökt hålla utkik på fronten efter just dessa anomalier. Förra året så fick vi den skruvade Secret lives of dentists som faktiskt höll måttet, men annars så är det mest B-actionfilmer med en allt tröttare och lönnfetare Steven Segal man får se. (Nej, han var inte ens bra i Under belägring)

Så varför inleda recensionen med ett långt utdrag om fenomenet direkt till video? Jo, det är så enkelt att cold creek manor är en film som har gått direkt video. Filmen handlar om en familj som lämnar storstadens hektiska liv för att köpa ett gigantiskt, renoveringsbenäget gods mitt ute i ingenstans. Men vad de inte vet är att huset lurar på en mörk hemlighet, vilket alla gigantiska gods mitt ute i ingenstans tenderar att göra. Sedan så börjar en rad mystiska händelser utspela i samband med en mystisk man som söker arbete på gården.

På pappret så låter Cold creek manor som någonting som vi har sett tusen gånger förut. Men det är tvärtemot inte rationaliteten som filmen saknar utan snarare det märkliga utförandet. Man tror att filmen ska bjuda på övernaturligheter och mystiska klurigheter, men detta händer inte utan filmen blir så ospännande som den bara kan bli. Man tror att filmen ska ha någon form av twist på slutet som gör den värd att se, att banemannen är någon annan än den man tror. Men tji fick jag, den enda överraskning filmen bjuder på är dess totala brist på överraskningar. Filmen är dåligt utförd, långtråkig, oengagerade men även rent ologisk.
Så för att knyta ihop säcken på ett snyggt sätt så kan jag återigen konstatera att film som går direkt till video oftast gör det av en anledning. Tyvärr så kan jag inte se någon anledning för cold creek manor att släppas överhuvudtaget, jag har svårt att tänka mig att någon skulle uppskatta den här filmen. Jag har svårt att tro att någon vettig människa skulle kunna tänka sig att lägga sina surt förvärvade pengar på den här dyngan. Kanske att den har en liten chans på hyrvideofonten, men även då skulle man bli besviken. Undvik!

Bonusmaterial: