Smala Sussie

• Svensk titel: Smala Sussie
  • Originaltitel: Smala Sussie
  • Release (Bio): 2003-10-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-05-05

Förhandssnacket var att Malmros försökt vara en ”Tarantino” och visst kan man se intentionerna men resultatet är så svenskt det bara kan bli. Och det i negativ mening då Malmros inte vågar köra hela vägen. Titta exempelvis på våra grannar i Danmark, småskurkarna i ”I Kina käkar dom hundar” är minst lika galna som Sussies gäng men där vågar dom gå ett steg längre. Vi svenskar är för fega!

Hur som helst så skriver jag detta i ren frustration, resultatet är trots allt mycket bra, men det känns som om det kunde ha blivit mycket bättre.

Smala Sussie (Novotny) är försvunnen och till den lilla värmländska hålan kommer hennes bror för att söka reda på henne. Sökandes efter sin syster är början på en härva som minst sagt är bisarr. Till och med för en nybliven stockholmare. Det är pundare som får Christer Pettersson att se ut som en elitgymnast och knarklangande tanter. Och inte tala om kåta ”Electric Banana Band”. Allt på klockren värmländska.

Ulf Malmros har återigen lyckats, han har gjort en komedi som säkerligen kommer att dra sin publik till salongerna. Sakta men säkert. Nå att säga att han tagit inspiration från fler än ett håll är att underdriva. Tarantino, Ritchie och Singer för att nämna några. Men han har också lyckats. Främst är det charmen som är filmens styrka och det genom pundaren ”Pölsa” som är så obotligt dum i huvudet att det är svårt att inte gilla honom.

Manuset har skruvade karaktärer och händelser som känns mycket roande och en stor eloge till manusförfattaren. Men trots många roliga stunder och träffsäkra dialoger så tappas mycket bort i berättarstrukturen. Det känns som om filmen egentligen inte berättas förrän dom sista 10 minuterna och allt innan känns lite billigare då.

Men trots några invändningar så har Malmros lyckats att göra den roligaste och mest vågade (för att vara svenskt) i år och både ”Hundtricket” och ”Kopps” får se sig besegrade.

Johan Lindström