Elaka Rune & Sune

• Svensk titel: Elaka Rune & Sune
  • Originaltitel: Elaka Rune & Sune
  • Speltid (min): 300

Elaka Rune och Sune. De flesta av er känner säkert igen namnen och frågan är om det finns några större kultfigurer inom svensk independentfilm. Personligen har jag väldigt svårt att tro det. Faktum är i alla fall att det ska mycket till att bli så här kult.

För många år sedan ringde en polare och formligen skrek i telefonen; "Du måste komma över, jag har en skitbra film!" Naiv som man var på den tiden kilade jag över direkt, utan att vara det minsta förberedd på vad jag skulle få se. Det första jag reagerade på var att det var otroligt dåligt ljud och bild, det såg ut som om det vore den femtioelfte generationens kopia (vilket, om man tänker efter, antagligen ligger väldigt nära sanningen). Men väldigt snart glömde jag bort allt vad klagomål hette, jag hade aldrig sett något liknande! Det spyddes, slogs, mobbades, våldtogs(!) och äcklades, och den omedelbara reaktionen var asgarv!

"Elaka Rune & Sune" är ingenting annat än riktigt barnsligt och äckligt, kiss- och bajshumor på anabola steroider är en underdrift. Men samtidigt är det väldigt roligt, åtminstone om man kan stänga av all politisk korrekthet, god smak och andra hinder man möjligtvis har i skallen. Kommer man bara över de (höga) trösklarna så har man en hel del nöje framför sig.

När detta radarpar för första gången görs åtkomliga på ett helt lagligt sätt är det i form av en fullmatad DVD. Förutom de tre gamla delarna bjuds vi på en fjärde, nyinspelad del. Rune och Sune har blivit äldre, men absolut inte lugnare! Det finns kommentarspår, bloopers, bakom kulisserna-inslag, påskägg och en massa annat. Tillsammans blir det en speltid på ca fem timmar!

Rent tekniskt är det blandad kompott, de gamla delarna filmades antagligen med en vanlig bärbar VHS-kamera(?) och både bild- och ljudkvalitet är ibland under all kritik. Den fjärde delen är en helt annan femma, ren och fin bild och klart och tydligt ljud. Helt ok!

Hur ska man kunna ge ett betyg på en film som denna? Så oseriöst, så politiskt inkorrekt, så "Menvafanhållerdepåmed?!", så barnsligt och så kul? Vissa dagar skulle jag ge den en etta, andra dagar en klockren femma. Jag får fega ur och sätta en trea, det är enda lösningen.

Till slut en liten varning: Den här filmen passar absolut inte alla. Men det har ni säkert redan förstått…

Mer information om filmen finns på den officiella hemsidan: http://www.elakaruneochsune.com.