• Svensk titel: Entrapment
  • Originaltitel: Entrapment
  • Speltid (min): 108
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-06-18
  • Tagline: The trap is set.

Entrap" betyder att 'fånga', 'snärja', och här är det verkligen frågan om snärjande intriger och gillrade fällor.

Catherine Zeta Jones ("Zorro - den maskerade hämnaren") spelar Gin Baker, anställd på ett mäktigt försäkringsbolag. Samtidigt är hon i all hemlighet en djärv och extremt skicklig tjuv. Efter ett lyckat "arbete" kastar hon misstankarna mot en annan mästartjuv, "Mac" MacDougal (Connery) och tar så kontakt med honom för att lura med honom på en ny kupp så att han kan tas på bar gärning. Kuppen lyckas, men spelet är långt ifrån över. Gins dubbelspel möts av ännu mer dubbelspel, ränker och lögner, samtidigt som hon dras till Mac på ett sätt som komplicerar situationen för dem båda.

Jag måste säga att Sean Connery är en av mina absoluta favoriter på vita duken. Ända sedan hans tid som James Bond har jag följt hans filmkarriär, och jag måste säga att hans utstrålning och kraft inte på något sätt har minskat, snarare nästan tvärtom. Zeta Jones är långt ifrån dålig, men Connery äger duken när han är i bild.

I en biroll ser man en annan av mina personliga favoriter, Ving Rhames (Pulp Fiction, Mission: Impossible) som den märklige Thibadeaux, en man som man verkligen inte vet vart man har.

Entrapment har av vissa recensenter beskyllts för att vara sexistisk, men det tycker jag är oförtjänt. Visst, det finns en scen (som förövrigt poängteras i trailern) på Zeta Jones bakparti när hon ålar sig fram mellan röda garntrådar föreställande lasertstrålar, men utöver det kan åtminstone inte jag uppfatta nåt som skulle kunna kallas sexism. Jag fruktade den överhängande risken för en kärlekshistoria mellan Connery och Zeta Jones, något som med tanke på åldersskillnaden skulle ha känts lite konstigt, men som tur var hade jag fel, åtminstone så långt filmen berättade. Jag uppfattade deras förhållande mer som ett far-dotter förhållande, och det gav filmen ytterligare ett plus i mina ögon. För att summera tycker jag att Entrapment är en underhållande film, även om den inte är särskilt märkvärdig. Men för den som gillar hederlig action och spänning så är det absolut en film värd att se.

Robert Östberg