Butterfly Effect, The

• Svensk titel: Butterfly Effect, The
  • Originaltitel: Butterfly Effect, The
  • Release (Bio): 2004-06-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-09-29
  • Tagline: Change one thing. Change everything.

Jag har fått en sak bekräftat ikväll. Ashton Kutcher kan om han bara vill. Ser man honom inte i dåliga High School-rullar så ser man honom på MTV eller Ztv. Det var jag van vid. Innan jag såg honom i "The Butterfly Effect", där han imponerar stort.

Ta lite "Memento", lite "Måndag hela veckan", lite "Identity" och lite "Tillbaka till framtiden" - blanda ihop, rör om och skaka. Resultatet kan vara något som påminner om "The Butterfly Effect". Även om filmen redan från början håller mig i ett hårt grepp kan jag inte hålla mig från att efter ungefär halva filmen, låta tankarna fara iväg. Inte bort från filmen, utan djupare in i filmen. Jag försöker dock att bibehålla koncentrationen och spara det djupa till efter filmen. För "The Butterfly Effect" inbjuder verkligen till djupare analys.

Det framstår helt klart att jag måste se om filmen. Det som på ytan är en ganska flummig sak som tar oväntade vändningar hela tiden, skulle kunna sluta där och inte vara speciellt djup eller komplicerad. Jag vill gärna tro att så är inte fallet. Redan från början fick jag känslan av att det är djupare tankegånger i arbete. Filmen handlar om en kille (Kutcher) som genom att gå tillbaka till händelser i sitt tidigare liv, kan styra sitt liv som det är i nuet. Okej, det har kanske gjorts liknande filmer, men ändå måste jag säga att det här fungerar över förväntan. I alla fall på mig.

Filmen har några psykologiska aspekter som kan vara intressanta, även ur en social aspekt. Hur påverkas vi av vår uppväxtmiljö och händelser som antingen kan komma att bli svåra dilemman eller avgörande val? Det känns som om manusförfattaren och tillika regissören, J Mackye Gruber, har tänkt på det där och säkert läst en och annan avhandling i ämnet. Och visst har vi alla funderat över hur livet skulle se ut idag om jag hade gjort på ett annat sätt när det behövdes. Jag har gjort det flera gånger och gör det fortfarande idag. Hur det går för Kutcher i de olika situationerna är visserligen väldigt hårt dragna och tagna till sin spets (but hey, it's a movie!) men det väcker ändå funderingar.

Kutcher och vackra Amy Smart lyser extra starkt genom hela filmen. Den unge Jesse James (från bl.a. "Pearl Harbor") är otäckt grym som den 13-årige Tommy som är bror till Smarts rollfigur.
Det är framför allt bra skådespel och en lovande regissör som trots det flummiga manuset, lyckas hålla greppet om publiken och gör "The Butterfly Effect" till en riktigt bra film som lyckades hålla greppet om mig, från första början till slutet. Försommarens första riktigt bra och sevärda film.