Våra värsta år

• Svensk titel: Våra värsta år
  • Originaltitel: Married with children
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-11-26

Före "Vänner" och "Will Grace", "Tummen mitt i handen" och till och med flera år före "Fresh Prince i Bell-Air", fanns "Våra värsta år" ("Married with Children") - ett stycke amerikansk populärkulturhistoria. Och när Universal nu ger ut vad som är tänkt att vara en "Best of" samling på DVD är det inte utan att man automatiskt vill lovorda dem.
Att följa familjen Bundys öden och äventyr, med helt otroliga Ed O´Neils familjefader Al som huvudfigur, hans fru Peg och deras två barn Kelly och Bud, är att åka på en berg-och-dalbana av skratt och leenden. Nivån på de sarkastiska, men alltid i grund och botten kärleksfulla, kommentarerna gör en varm i hela kroppen. Stackars Al, som i ungdomen var skolans firade football-spelare men som nu blivit skoförsäljare, Peggy som gjort TV-tittande till ett proffessionellt yrke och klichéblondinen Kelly samt missförstådda Bud tillhör alla TV-historiens bästa komedifigurer.

Här är det alltså tio avsnitt som samlats på två DVD-skivor. Men för att utge sig för att vara seriens mest sanslösa avsnitt är det tio visserligen roliga avsnitt, men jag kan på ena handen räkna upp ännu högre kultförklarade avsnitt som borde funnits med: dubbelavsnitten när Al och Peggy hamnar på bantningskryssning med en hel armada av silikonbabes, eller dubbelavsnittet som utspelar sig i London efter att Al fått tilldelat sig ett arv. Dessutom sjabblar Universal bort avsnitten genom att oförklarligt blanda avsnitt från senare säsongen med de tidigaste, utan någon som helst linjär utformning - vilket gör det irriterande att kastas fram och tillbaka i tidslinjen.
Att man sedan valt att använda de flesta avsnitten från de tidiga säsongerna är lite märkligt, eftersom alla fansen till serien vet att serien endast blev bättre med åren. Det känns nästan som om en ovetande studiochef på måfå valt ut avsnitten från bolagets arkiv.
Dessutom skulle det nästan varit ett krav att en sådan här samling innehållit lite mer extramaterial, såsom intervjuer med skådespelarna men gärna med andra branschpersoner som berättade vad serien betytt för TV-komedins utformning.

Samtidigt är det bara att kapitulera och erkänna: trots det märkliga valet av avsnitt, där bland annat ett band av Als och Peggys äktenskapliga motellaktiviteter som blir föremål för en rättegång, eller dubbelavsnitten där Al tar och flyttar familjen till köpcentret, kanske inte är höjdpunkterna av serien, är dessa avsnitt ändå vad de flesta andra komediserier presterar i sina bästa stunder.

"Våra värsta år" i den här DVD-samlingen är ett måste. I alla fall om man inte orkar stanna uppe och se de oändliga repriserna på TV3 eller ZTV.
Att man sedan önskar att Universal skulle släppa säsong för säsong är måhända endast ett önsketänkande.

Csaba Perlenberg