Robbie Williams - What we did last summer (Live at Knebworth 2003)

• Release (Blu-ray/DVD): 2003-01-01
  • Tagline: For the next two hours, your ass is mine!

Okej, jag är ett stort fan av Robbie Williams. Jag till och med avgudar karln. Coolare kille får man leta efter. Och inte blir han mindre cool när han spelar in en hel platta med bara gamla swinghits tidigare framförda av The Rat Pack (Sintra, Martin och Davis Jr). Och har gör det så förbaskat bra! Då måste han vara världens största underhållare i dagsläget. Utan tvekan.

I somras var RW ute på en bejublad turné som avslutades i England på ängarna vid Knebworth. Samma plats som storheter som Deep Purple och Rolling Stones spelat på. Dit kommer bara de bästa. Men frågan är om någon drar 125 000 människor, tre kvällar i rad. Förmodligen bara Robbie Williams. Och det säger en hel del om hans storhet. Han är stor även i Sverige, men i England är han närmast ett helgon.

Blott 29 år gammal och med ett förflutet i pojkbandet Take That, har han varit med om det mesta. Från gig med skrikande fjortisar till torken för att bli kvitt sitt drogmissbruk. En karriär som skulle knäcka vem som helst. Men inte Robbie. Nej då. Istället står han inför 125 000 glada och skrikande fans, knyter dem runt sitt lillfinger och bjuder på en konsert av sällan skådat slag.

Nu har jag inte en hel hylla full med konserter så jag kan inte jämföra med någonting annat. Men har du en hemmabio med 5.1-ljud och en hyffsat stor teve, lovar jag att denna konsert kommer att bli en mäktig upplevelse även om du inte är på plats i Knebworth. Ca två timmars högklassig underhållning av världens största popartist idag. Vem som helst borde kapitulera inför Robbie, även du som inte är ett Robbie-fan. Det är stort, pampigt, mäktigt och enormt medryckande. Bättre än så här blir aldrig en konsert på DVD.

Missa inte Disc 2 som innehåller scener aldrig tidigare visat. Bland annat ett klipp från en av konserterna när Robbie sjunger duett med gamle Take That-medlemmen Owens, gruppens kanske största hit "Back for good". Helt lysande!