Life of David Gale

• Release (Blu-ray/DVD): 2004-03-10

Dödsstraff är något som alla har en åsikt om, inte minst i USA. Regissören Alan Parker har gjort en film om just det ämnet. Hur säker är den egentligen och kan man lita på att alla som döms är skyldiga? Men vad händer när ledaren för motståndsrörelsen själv blir dömd till dödsstraff?

David Gale (Kevin Spacey) är en mycket utbildad och omtyckt lärare som arbetar mot dödsstraff. En dag blir han själv gripen för mordet på sin kollega samt nära vän Constance (Laura Linney). Hans dom prövas i tre olika domstolar men alla med samma utslag. Skyldig. Bara fyra dagar innan hans avrättning vill han träffa en journalist så han kan berätta sin egen historia vad som egentligen hände. Han har speciellt bett om ”Bitsey” (Kate Winslet) som skriva hans historia. Hon är känd för sin objektivitet och hon är övertygad om att David är skyldig. Men efter tre dagar och intervjuer med honom så är hon inte lika säker längre. Är han bara en vältalig man som lätt kan övertyga henne om något eller är det han säger verkligen sant?

Men oj då, en till sådan här film. Det var min första tanke och trots att det brukar fungera som lätt underhållning så får man oftast vad man väntar sig av den här typen av film. Men Alan Parker är smartare än så. Han har gjort en lättsam film fylld med olika klichéer, men av en anledning. Låter konstigt med under ytan så levererar den så mycket mer. Den ger en eftertänksamhet och bjuder på lysande skådespelarinsatser. Också dialogen är fruktansvärt välskriven och vad som ibland lämnar Kevin Spaceys mun ger en rysningar.

Det är som sagt ett klassiskt tema med grävande journalistik som hela tiden slåss mot klockan och vad som är sant eller falskt. I USA i synnerhet så är det en ganska så politisk vågad film och dom amerikanska filmkritikerna var inte allt för lyriska över den när den kom. Jag å andra sidan fann den väldigt bra och trots att den ibland känns lite för överskriven och tillrättalagd så är det en film som både ger spänning och budskap. En film för alla smaker och det är ett ganska säkert kort om man känner sig osäker i sitt filmval.

Johan Lindström