Cirque du Soleil - Dralion

• Svensk titel: Cirque du Soleil - Dralion
  • Originaltitel: Cirque du Soleil - Dralion
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-14

Det är få saker som kan få ens tankar och fantasi att vandra på oförutsedda stigar såsom teater, dans, musik, framfört live på scen. Och när sedan det blandas ihop i en enda enorm och färgsprakande kakafoni av ljud, ljus och rörelse med enda uttalat mål att få en att häpna över den mänskliga förmågan till förändring och nyskapelse, finns det inga gränser för influenserna.

Det är precis detta som den fantastiska ensemblem Cirque du Soleil åstadkommer. Med en blandning av cirkus, show, akrobatik, slapstick och utmanande konstellationer skapar man i föreställningen "Dralion" en magisk värld. Regissören för föreställningen, Guy Caron, gör det som säkerligen är en stor prövning kväll efter kväll, det att flyta på med en märkbar inspiration.

Istället kan man finna gnistan till kritik i inspelningsregissören David Mallets behandling av ämnet. Med full vetskap om att avspelningar av föreställningar lätt kan bli stela, reagerar jag ändå på att Mallet i efterproduktionen använt sig av en av filmmediets mest beprövade trick - slowmotion för att framhäva de riktigt majestätiska stunderna. Det är snyggt, ja, men för en föreställning som "Dralion" inte riktigt nödvändigt. Det blir en slags efterhandskonstruktion för tittarna, till skillnad från de i publiken som sett alla numena utspela sig i full, gastkramande realtid.

Med utgivningen av "Dralion" begår Universal Pictures en stor kulturgärning. En DVD som är lika bra som present till de cirkustokiga ungdomarna som mormor i behov av en energikick.

Csaba Perlenberg