Girl Next Door, The

• Svensk titel: Girl Next Door, The
  • Originaltitel: Girl Next Door, The
  • Release (Bio): 2004-06-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-02-23
  • Tagline: Matt never saw her coming... but all his friends had!

Det här är filmen som fått föräldraföreningar i USA att svettas ordentligt. Det är en ungdomskomedi där porrindustrin spelar en stor roll, mer än i någon annan rulle på många år. Även om censuren klippt en hel del så var det till föga hjälp när ”The girl next door” släpps i en ”Uncut”- version på dvd. Det innebär alltså ännu mer silikon, mer naket och svåruttalade svordomar.

Matthew (Emile Hirsch) är skolans hjärna, med toppbetyg och ordförande i elevrådet ser framtiden onekligen väldigt ljus ut. Men vid sidan av skolan drömmer han att en dag få träffa den en tjej som får hans hjärta att slå allt fortare. Mitt i hans dagdrömmeri flyttar en riktig babe (Elisha Cuthbert) in i huset bredvid. Dom fattar snart tycke för varandra och den viktiga slutspurten i skolan glöms helt bort. När hans ljusa framtid ser allt mörkare ut får han också beskedet att hans flickvän är en het porraktris…

Det intressantaste med den här filmen är egentligen det faktum att den ens släpptes i USA. Visserligen så är det inte alls så fruktansvärt utmanande och vågat (med svenska mått mätt) men i pryda USA är det ungdomspornografi på högsta nivå. Med Janets Jacksons fina blottning i minnet så är den här filmen rena hardcorestilen i jämförelse.

Här är hela porrindustrin väldigt glamouriserad och dom kvinnliga aktriserna villiga som få. Att kvinnor är objekt och männen ska vara dominanta är en samhällsbild som ”The girl next door” vattnar med råge.
Hur som helst så håller jag mig ganska neutral i debatten om hur vågat saker och ting får vara men hoppas dock att människor är smarta nog att skilja på verklighet och fiktion.

Nog om det, hur fungerar filmen då? Ja, tyvärr så har den alldeles för lite självdistans för att kunna driva med porrbranschen istället för att göra sig en del av den. Skämten är inte helt oväntat enbart inriktat på sex, vilket är ganska så tröttsamt. Visserligen så fungerar vissa skämt här och där men filmen är på tok för omständlig och bristen på distans är väldigt påtaglig.

Betyget kan kännas något snällt, men som trogen ”24”- följare finns det inget annat att göra än att smälta när Elisha Cuthbert visar upp sig. Ytligt tänker du. Har du sett Elisha säger jag?

Johan Lindström