Yesterday

• Svensk titel: Yesterday
  • Originaltitel: Yesterday
  • Speltid (min): 119
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-02-11
  • Tagline: Året är 2020. En seriemördare kontrollerar dina förlorade minnen...

Året är 2020 i ett Sydkorea där teknologin är framträdande och där lagens väktare och dess motståndare använder sig av den till sitt ytterst. I en mörk värld där hoten inte endast finns runt närmsta hörn, utan inom en själv, finns det få vars tillit man vågar söka. Polismannen Seok leder specialstyrkan som är satt att undersöka mordvågen mot en grupp pensionerade forskare vars forskning 30 år tidigare nu börjar nå ytan. Och då kriminologen Heeus far, som även är stadens polischef, kidnappas av samme bestialiske mördare, ansluter hon sig mot Seoks vilja till utredningen. Och vad som från början verkar vara ett slumpaktigt samarbete, visar sig vara en än djupare länk.

Vad som från början i manuset säkerligen var menat att bli en banbrytande science-fictionfilm blir tyvärr reduserat till en Movie of the Week på Sci-Fi Channel; regissören Jeung Yung-su:s influenser från sin tid av filmstudier i New York är tydligt - här finns en kaxig Manhattan-attityd blandat med en grundhistoria som är fascinerande, och trots att man rekryterat några av Koreas ledande skådespelare idag, den legendariske koreanska skådespelaren Choi Min-Su som filmens nemesis Goliath, Kim Seung-Woo som specialstyrkans befälhavare Seok och Kim Yun-Jin som Heesu, så når man inte riktigt ända fram.

Klippningen och historiens berättartempo är ofta oförståeligt och utan en tillsynes röd tråd - scenerna i sig är ofta välgjorda men till sin helhet saknar de en gemensam nämnare. Man finner sig ofta undrande varför den ena händelsen efter den andra händer, tillsynes helt utan cinematiska förklaringar.

Men som ett led i Universals Asian Vision-serie är det en ändå en viktig inblick i koreansk filmskapelse; "Yesterday" saknar som sagt inte en fängslande grundhistoria, om förträngda minnen och en värld inte allt för långt bort ifrån vår egen.

Ett stort minus med själva DVD-utgåvan är dock att man missat att sätta textning på trailrarna under Extra-materialet. Det övriga materialet med Bakom Kulisserna och Intervjuer är heller inget häpnadsväckande, om än småtrevligt.

Csaba Perlenberg