• Svensk titel: Spanglish
  • Originaltitel: Spanglish
  • Speltid (min): 129
  • Release (Bio): 2005-02-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-10
  • Tagline: A comedy with a language all its own

Tidigare har jag haft svårt för Adam Sandlers banala och överdrivna komedier. Och då ska ni veta att jag vanligtvis gillar skruvad humor i stil med Jim Carreys första filmer. Men Sandlers barnsliga röstläge har helt och hållet fördärvat pinsamma filmer såsom Waterboy och Little Nicky. Vändpunkten kom med Anger Management där han hade normal röst, stabilare manus och fann ett passande bollplank i rutinerade Jack Nicholson. Även i en film som 50 First Dates lyckades Sandler övertyga någorlunda.

Nu stärker han sina aktier ytterligare och gör sin mest fulländade och samtidigt lågmälda rollprestation hittills, i och med sin insats i den tilldragande dramakomedin Spanglish!

Adam Sandler spelar pappan i familjen. En pappa som är kärleksfull, aningen tankspridd och i alla lägen lugn. Han arbetar som framgångsrik krögare. Hans fru, en utmärkt irriterande Téa Leoni, är hans raka motsats. Hon är neurotisk, opålitlig och lägger näsan i blöt. Paret har två bussiga barn ihop, en pojke och en flicka. Flickan är något överviktig och motiveras att banta genom att hennes mamma kränkande nog köper för små kläder till henne.

Skönheten Paz Vega, som liknar en ung Salma Hayek, spelar huvudrollen som mexikanska Flor. Hon söker anställning som husa hos nyss uppräknade amerikanska familj. Flor får jobbet trots sina bristande språkkunskaper. Problem uppstår när mamman i familjen (Leoni) skämmer bort Flors dotter. Dessutom finns det en förbjuden dragningskraft mellan Vegas och Sandlers karaktärer. Människorna och deras egenheter står i fokus.

Spanglish är en vinnande film som varmt rekommenderas. Den är oförutsägbar, oförfalskad och bitvis vacker. Slutet är övertygande men ack så...