Dr. Jekyll och Mr Hyde (1932,1941)

• Svensk titel: Dr. Jekyll och Mr Hyde (1932,1941)
  • Originaltitel: Dr. Jekyll and Mr Hyde

Ett av årets mest självklara dvd-köp är här. Till priset av en vanlig film på dvd så får du istället två klassiska filmer, utan att behöva betala ett öre extra. Filmerna i frågan är egentligen två varianter av samma film, Dr. Jekyll och Mr Hyde. Den ena första filmen är den filmen flest människor känner till, den med Ingrid Bergman och Spencer Tracy som spelades in år 1941 av mannen som några år tidigare hade gett oss Borta med vinden. Den här filmen är pampig och vacker, och den motiverar helt klart ett köp. Men vad som verkligen gör just den här utgåvan köpvärd är versionen från 1932 som följer med mest som en bonus. Trots att den är både har några fler år på nacken och är mindre känd så är denna version ett smärre mästerverk. Få filmer jag sett från den här tidsepoken har varit så tekniska och revolutionära som Dr. Jekyll och Mr Hyde är. Den här recensionen kommer att vara upplagd som en tävling där de två filmerna gör upp om vilken som är den bästa filmatiseringen av Robert Louis Stevensons klassiska roman. Detta dels för att Dvd-utgåvan faktiskt innehåller två filmer, men även för att detta är min recension, och jag kan skriva lite vad jag vill i den. Tävlingen kommer vara uppdelad i fem olika delmoment: filmteknik, skådespelarinsatser, filmmusik, manus samt självklart vilken film som erhåller den ruggigaste Mr Hyde. Den som har vunnit flest delsegrar vid tävlingens slut kommer att stå som den slutgiltiga vinnaren. Låt spelen börja!

Kategori nr.1: Filmteknik

I denna kategori kan man kanske utan att veta allt för mycket om de båda filmerna kanske tro att det är den nyare versionen som kammar hem segern. Med både en bildkonstnär till regissör och nyare teknik att luta sig mot kan väl ingenting gå snett. Det gör det inte heller, det råkar bara vara så att den äldre filmen är ännu vackrare. Visst har 1941:års variant ett snyggt foto och vissa iögonfallande bildskiftningar men den kan i vilket fall som helst känna sig slagen av dess expressionistiska företrädare. Ta bara det faktum att hela den äldre filmens inledning ses ur dr. Jekylls ögon i ett aldrig tidigare skådat (och aldrig senare heller, för den delen) förstapersonsperspektiv. Filmen fortsätter sedan i samma rasande tempo med fräcka bildlösningar och nyskapande kameravinklar. Vinnaren i den här ronden är lika självklar som den var oförutsägbar. Vinnare: 1932 års dr. Jekyll och Mr Hyde

Kategori nr.2: Skådespelarinsatserna

Båda filmernas skådespelare går på högvarv, även om 1941 års film ur dagens mått sett har något namnkunnigare skådespelare. Mr.Hyde gestaltas i den äldre versionen klockrent, men även Spencer Tracy klarar jobbet med bravur. Segern går dock till 1941 års film, dels för att kampen ska bli fortsatt spännande, men även för att den ständigt så fantastiske Ingrid Bergman i även denna film gör en fantastisk rolltolkning som den förföriske varietédansösen Ivy som Mr Hyde blir kär i. Vinnare: 1941 års dr. Jekyll och Mr Hyde

Kategori nr.3: Filmmusik

Båda filmerna är även här välpresterande. I den modernare tappningen så går Borta med Vinden regissören på gammal rutin, vilket inte är någonting dåligt med tanke på att Borta med vinden har ett ganska så omtalat soundtrack. Dock så känns blandningen av klassisk musik och nykomponerade verk i den äldre versionen mer tilltalande då Ingrid Bergman-filmen mest låter som en ”Borta med Vinden-remix”, bra men kanske inte så nyskapande. 1932 års filmmusik smälter utmärkt ihop med det suggestiva fotot och gör filmen till en väldigt spännande historia. Filmmusik blir knappast bättre. Vinnare:1932 års dr. Jekyll och Mr Hyde

Kategori nr.4: Manus

Med manus menar jag självklart inte grundmanuset. Det är ju detsamma eftersom båda filmerna delar samma litterära förlaga. Jag menar snarare det manuset som screenwriters har fått jobba med för att föra över den klassiska boken till film. Detta uppdrag kan ju, som vi har bevittnat många gånger i filmhistorien, göras på många olika sätt. Två filmer som i grund och botten är en och samma, kan utvecklas till oigenkännlighet. Så är dock inte fallet denna gång, båda manusen är sin förlaga trogna, och det är bara vissa små detaljer som är avvikande. Detta gör dock inte filmerna likadana, det finns många skäl till att se båda filmerna istället för att nöja sig med en. Vinnaren i denna sektion är dock 1932 års variant eftersom den innehåller fler spännande bildlösningar, och en mer intressant skildring av Mr.Hyde än den senare. Dock är det inte mycket som skiljer filmerna år. Vinnare: 1932 års dr. Jekyll och Mr Hyde

Kategori nr. 5: Den ruggigaste Mr.Hyde

Sist men inte minst, ett sorts make-up pris till den filmen som erhåller den mest skrämmande tolkningen av ärkeskurken Mr Hyde. ”Va!?” kanske ni utbrister hemma i kontorstolarna, fotöljerna, baden-baden-stolarna, rispuffarna eller vad ni nu sitter i. Ni kanske inte tycker att det spelar någon roll hur Mr Hyde ser ut, men det ska jag tala om för er att det gör. Utan en bra Mr Hyde, ingen dr. Jekyll och Mr Hyde. Det är viktigt för filmens existens att Mr Hyde ser lika motbjudande ut på utsidan som hans känslor och tankar är på insidan. Och i denna kategori ligger den äldre filmen ljusår före. Det räcker inte med ett bredare ansikte och lite mer hår för att göra en figur skrämmande. I 1932 års upplaga ser den ondskefulla mannen ut precis som han ska, komplett med krulligt hår, buskiga ögonbryn, större näsborrar och effektiv sminkning. Vinnare: 1932 års dr. Jekyll och Mr Hyde

1932 VS 1941 4-1

1932 års film kammar alltså helt otippat hem totalsegern, betrakta att inte den andra filmen är dålig, tvärtom är den också ett smärre mästerverk. Dessa två filmer på en och samma skiva utgör årets mest självklara köp. Ingen dvd-samling borde få kalla sig dvd-samling utan ett exemplar av denna fantastiska dubbelutgåva av dr. Jekyll och Mr Hyde. Så här generösa utgåvor vill jag se på fler filmer.