Dodgeball

• Release (Bio): 2004-10-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-01-19
  • Tagline: A true underdog story

Världen verkar inte tröttna på filmer som snor lite här och lite där. Det kanske inte stör så många vanliga filmtittare, men tycker man att man har belägg för att kalla sig ovanlig filmtittare, värjer man sig gärna mot dessa filmer. "Dodgeball" är som en blandning mellan den där baseball-filmen med Madonna och en överviktig Tom Hanks och "En värsting till syster". Plus en massa andra filmer som gör sig påminda ungefär hela tiden under filmens gång.

Trailern till "Dodgeball" såg jag första gången när jag såg "The Village". Ett kollage innehållandes scener med folk som får röda skumgummibollar kastade på sig lite här och var på kroppen. Ljudet när de träffas är ett metalliskt klooink och de sjunker ihop av smärta. Redan då skrattade biobesökarna ljudligt och överallt hördes kommentarer som "den måste jag se" . Men som vanligt i liknande filmer, sliter man ut de roligaste scenerna från filmen, klipper ihop och gör det till en trailer.

Ben Stiller är numera en stor man och medverkar i mellan 4-6 filmer per år. Och han drar storpublik. Jag måste erkänna att jag faktiskt kan underhållas av honom då och då (till skillnad från hans konkurent Adam Sandler som oftast bara är pinsam). I "Dodgeball" utmärker han sig inte mer än vanligt utan gör sin roll som slemmig gymägare enligt reglementet. Resten av gänget är mest folk man anar man sett någonstans men inte riktigt kan placera. Vince Vaughn har gjort en lång rad filmer utan att egentligen slagit igenom än. Här imponerar han inte på något sätt.

Tillsammans är ensamblen i "Dodgeball" ett ganska trist och tråkigt gäng i en film som skulle kunna vara riktigt fartfylld och intressant. Det enda som egentligen är roligt är alla klichéaktiga slap-sticks men också dessa tröttnar man på ganska snart. Till slut blir det en "Karate Kid"-historia som ingen egentligen orkar prata om när man lämnar biografen. Och nu, nu har jag glömt vad filmen hette...

Jesper Isaksson