13:e våningen

• Svensk titel: 13:e våningen
  • Originaltitel: The Thirteenth Floor
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-05-24

Jag visste inte mycket om denna science fiction-historia innan jag gick och såg den. Och det var nog bara till en fördel, för vad jag fick se var en riktig kick. En spännande blandning av "Matrix", "Arkiv X" och gamla film-noir rullar som "Den stora sömnen" med Humphrey Bogart.

I dagens Los Angeles har några forskare skapat en virtuell kopia av L.A. 1937 i en superdator, och när filmen tar sin början befinner vi oss i den världen. Den gamla mannen som lever det goda livet och åtnjuter både god mat, dyra drycker och vackra kvinnor är professorn (Armin Mueller-Stahl) som ligger bakom den sensationella skapelsen. När han senare hittas mördad i vår värld, i vår tid, riktas misstankarna mot den yngre kollegan (Craig Bierko). För att rentvå sig själv, kopplar han in sig på programmet och laddar ner sig till den virtuella staden. Det är då problemen börjar och dörrarna mellan världarna öppnas. Fler mord sker och människor i huvudpersonens omgivning börjar beter sig konstigt. I virtuella L.A blir "enheterna" som forskarnas dataprogram skapat påverkade när verkligheten knackar på och rör sig bland dem. Inte bara påverkade, de börjar tänka själva och ifrågasätta den värld de lever i. Snart är det ingen som förstår vad som är verklighet och inte.

Den 13:e våningen är en samproduktion mellan USA och Tyskland och bygger på romanen Simulacron-3 av Daniel F. Galouye. Den inte helt okände tyske regissören Rainer Werner Fassbinder, numera avliden sedan flera år, har gjort en film för tysk tv efter samma bok. Visserligen är själva temat om virtuella världar skapade i datorer och vad som kan gå fel, etc, inte något nytt, men filmen är så snyggt gjord och hela tiden intressesant och spännande att man sitter fastnaglad och bara sugs in. Och det är inte heller någon hysterisk pang-pang rulle som använder virtual reality som förevändning att använda en massa effekter och action. Tvärtom går det ganska långsamt framåt ibland, fast det blir aldrig tråkigt, och dialogen är diger, det pratas en hel del. Berättandet är suggestivt och då och då tänkte jag på Blade runner, vad gäller tonen och känslan i filmen.

Den 13:e våningen låter som en b-rulle på titeln, men det är den definitivt inte. Är du det minsta road av science fiction, Arkiv X, mordgåtor och tycker Matrix är en av årets bästa filmer, får du inte missa Den 13:e våningen!

Göran Skoglund