• Release (Bio): 2006-08-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-29
  • Tagline: Lite fetare. Lite Latare.

Världens sötaste och lataste katt är tillbaka. den här gången gör han Storbritannien osäkert. Jon sticker till London för att fria till sin
flickvän Liz. Gustaf inser att hans ställning som hushärskare är hotad och tillsammans med Odie ger han sig ut för att övervaka Jon. Väl i
England förväxlas han med en kunglig engelsk katt, som ser precis ut som honom. Denne engelske katt har ärvt ett helt gods av sin rika
ägarinna som nyss avlidit. Problemet är bara att Lord Dargis, den gamla damens ende brorson, vill ha godset för sig själv och planerar att döda sin pälsbärande rival. Väl i Storbritannien byter Gustaf liv med sin engelske motsvarighet. Den aristokratiske adelskatten får vänja sig vid lasagne och Ådi, och Gustaf får leva som prins ett par dar, där han med hjälp av sin tjänarstab av husdjur, lasagne och vanlig fräckhet tar upp kampen mot den katthatande Lord Dargris...

Det ska tyvärr sägas med en gång: Claes Malmberg är ingenting mot Billy Connolly. Connollys röst passar perfekt som Gustaf; han har precis den
sköna, nonchalanta charmen som vi associerar med denne seriefigur. Claes Malmberg är för gemytlig, inte alls lika cool. De minsta barnen
måste förstås nöja sig med den svenska versionen, men så fort de kan läsa textremsorna någorlunda snabbt borde de få större glädje av den engelska versionen.

Gustafs charm är den största behållningen med den här filmen, som är lite lång för det ganska tunna upplägget. Replikerna kryllar av skämt, och ibland skrattar man som vuxen åt en del kvicka ordlekar, till exempel den engelska titeln, A Tale of two Kitties,samt skillnaden mellan brittiskt och amerikanskt. Frågan är om barnen, som filmen riktar sig till, uppskattar sådana finesser? Däremot lär de tycka om Gustafs dans när han visar hur man lagar en äkta lasagne. En hel del andra scener som lär vara roliga finns också; snubblingar, jakter, och blodtörstiga hundar som biter skurken i benet.

Poolpartyt med alla gårdens djur är också en höjdare. Billy Connolly är också rolig som den elake lord Dargis, och är en välgörande kontrast till färglösa Jennifer Love Hewitt och Breckin Meyer. Men det räcker tyvärr inte för en hel film.

Extramaterialet är mycket bra. Det finns fyra kortfilmer där Jim Davis lär oss att rita Gustaf och Ådi. Sedan finns en bakom kameran dokumentär - "The Nine Lives of Garfield", där filmens supervisor Betsy Paterson beskriver hur de gjorde filmen. Mycket bra extramaterial alltså, och man skulle gärna vilja se lika generöst tilltaget extramaterial i DVD utgåvor för andra filmer också.

Eleni Schmidt