• Svensk titel: Road trip
  • Originaltitel: Road trip
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2000-09-29
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-05-29
  • Tagline: The greatest college tradition of all.

Producenten Ivan Reitman har haft sina fingrar med i många urtrevliga och inkomstbringande produktioner varav ”Ghostbusters” är i särklass vad det gäller popularitet och finanser. Dock tror jag att kommande ”Evolution” kommer att bräcka alla rekord. Reitman var med även då alla tiders Collegefilm lanserades. Filmen som bröt mot alla tänkbara regler och kastade bl.a. John Belushi upp till stjärnorna. Denna klassiker i äckel och skojighet är naturligtvis ”Animal House”. En film som alla älskar att hata.

Efter ”Animal House” har det poppat upp en Collegefilm efter en annan, en sämre än en annan. Vissa av dem har överstigit den höga tröskeln till allmän beundran och även om dessa kanske inte varit några cineastiska höjdare, så minns en gammal gråhårsman som jag dessa med värme i mitt hjärta. Jag nämner några: ”Porky’s”, ”Real Genius” och ”Ferris Bueller’s Day Off”. Och så har vi förra årets ”American Pie”. Åter hade man hittat hem till asgarvet och den otroliga osmaklighet som genomsyrade bl.a. just ”Animal House” och ”Porky’s”. Det var på håret att jag knappt kunde se filmen, för bitvis var den så vulgär att man skämdes.

”Road Trip” lanseras som en värdig uppföljare till ”American Pie” och de andra höjdarna i genren. Men se där faller den på sin egen, icke existerande, påhittighet. Ty sällan har man skådat en sådan film som friskt lånar scen efter scen från andra filmer och efter att soppan är färdig, så har man en blek kopia av Collegefilm. Rullen är inget annat än en ursäkt till att få visa Tom Green och hans äckelfasoner, unga tuttar och en lövtunn historia. Här finns de grymt fina tjejerna, nörden, tuffingen, den intelligenta knarkaren, viktigpettern som gör allt för att reta tjejen och få hennes pojkvän på fall o.s.v. Faktum är att filmen saknar allt som kan göra den originell.

Trots att man brer på med dråpligheter, så roar filmen inte. Jag fann endast en scen där jag skrattade, två där jag drog på smilbanden och under resten av filmen hölls ansiktet ganska neutralt. Jag tror att man måste vara en voyeur och en rätt referensbefriad individ för att uppskatta denna innehållslösa film. Å andra sidan, om man inte har några som helst erfarenheter av Collegefilm, så kan denna produktion verka riktigt bra. Man får ju ett sammandrag av alla andra.

För hemmabioägare kan nämnas att ljud och bild sitter där de ska och vad annat kan man vänta sig från DreamWorks SKG. Spielbergs butik har dock i och med denna film satt sitt eget lågvattenmärke och det är ju synd för i sanning kunde filmen ha blivit så mycket bättre om man hade haft ett smartare manus och en mera engagerad regissör än Todd Phillips. Nu blev det inte så och man får leva med resultatet. Stereotyperna radas på varandra och allt vulgärt har vi sett förut.

Jag anser att filmen saknar en riktig målgrupp då den är alltför snuskig för ungdomar och alltför ointressant samt humorbefriad för vuxna. Usch!

© Janne Ahlgren