Världen räcker inte till

• Svensk titel: Världen räcker inte till
  • Originaltitel: The World Is Not Enough
  • Speltid (min): 133
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-09-12

Slutligen, till alla Bondfanatikers glädje, började man släppa DVD-versionerna av denna 19 delars (officiellt, år 2000) saga med början i den sista, The World Is Not Enough. Utan att gå in på handling, som är sedvanlig jakt-intrig-action-explosioner-kvinna-jakt-pusspuss, och utan att analyserna vem som är den bästa Bonden eller vem som är den vidrigaste boven (det kan Ni läsa om i artikelsektionen!) vill jag bara konstatera att Bond är inte längre originell. Om han nu någonsin var det?

Och? Vem bryr sig? Receptet har alltid varit simpelt: Bond är en tuff jävel som likt en kameleont anpassar sig till vilken som helst omgivning, får alla kvinnor på fall, är snygg och sofistikerad och räddar alltid världen ifrån undergång. Vem vill inte vara som han? Han bemästrar alla slags farkoster, kan allt om allt och har rest mera än det finns sidor i Fritidsresors Vinterkatalog. Han är orädd och vältränad. Han är den bäste av alla agenter, respekterad och beundrad även av sina ärkefiender. Det skulle vara intressant och få en psykologisk analys på denna spion.

Nåja, den 19 officiella Bondfilmen heter alltså The World Is Not Enough och det är Pierce Brosnans tredje uppvisning som James Bond. Och Brosnan är i sin roll mycket bra. Utan ansträngning visar han upp sin version av den hemliga agenten och den är välbalanserad, inte för komisk och inte för träaktig.

Intrigen i sig själv är som vanligt helt omöjlig och kolossalt ologisk. Tempot är sanslöst snabbt och osökt kommer man att tänka på Indiana Jones snarare än författaren Ian Flemings mera stabila och hänsynslösa Bond. Vissa komiska element är kvar, men de levereras snabbt och nästan obemärkt, i vissa fall medföljda av en pinsam, frampressande känsla. Bondfilmerna är inte längre lika roliga som ”Lethal Weapon”filmerna, men nästan lika våldsamma.

Som vanligt saknas alla svordomar, all vulgär nakenhet och alla splattereffekter. Däremot har man ökat mängden spektakulära stunts och maffiga, visuella effekter. Onekligen har man lyckats, för denna Bondfilm är den mest spektakulära hittills vad det gäller öga och öra. Det dånar och brakar i scen efter scen, explosionerna duggar tätt och stuntsen är inte mindre än jävligt snygga. Ljudet är djupt och finessrikt, men saknar av någon anledning exakthet. Inte dåligt, men…! Bilden däremot är alldeles förträfflig.

Man kan ha många åsikter om James Bond och hans filmer. Vissa är bättre, andra sämre. Vissa regissörer manar fram mästerverk och andra sumpar sina chanser. Vissa titelmelodier blir hits och andra glömmer man snabbt. Vissa skådisar är bra och andra värdelösa. The World Is Not Enough är en av de bättre Bondfilmerna och enligt mitt tycke den hittills mest underhållande, men då har jag inte sett andra DVD-versioner och uttalar mig kanske på ett annat sätt, då nästa DVD med Bond kommer ut och recenseras. Denna var dock mera njutbar nu än det var då jag såg den för första gången på bio. Rekommenderar varmt till alla actionälskare.

Och vill du veta mera om Bond, så kan du kolla in artikelsidan, där jag har en mera ingående analys om vår favoritspion James Bond