• Svensk titel: Galaxy Quest
  • Originaltitel: Galaxy Quest
  • Speltid (min): 102
  • Release (Bio): 2000-07-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-03-21
  • Tagline: The show has been cancelled...but the adventure is just beginning

Ofta har jag undrat hur skådespelare kan hålla på med en och samma roll i åratal och hur frustrerade de måste känna sig då de inte längre känns igen som skådespelaren XX utan som karaktären YY från TV-serien ZZ. Blää!

I artikelsektionen finns en artikel om ”Star Trek”, skådespelarna och fansen som håller en för länge sedan avslutad serie vid liv genom otroligt engagemang. Naturligtvis gör dessa fans en hel del nytta, men också massor av personlig skada för de seriefigurer de så desperat beundrar. Om man begrundar ursprungsskådespelarna i ”Star Trek”, så kan man med lätthet konstatera att de nu och för evigt förknippas ihop med de rymdutforskare som de spelade på 60-talet och i senare långfilmer. Vissa av dem har lyckats med att skapa en karriär vid sidan av rymdkändisskapet emedan andra reser från ”rymdkonventioner” till filmfestivaler och visar upp sig i uråldrig och originell rymdkostymering. Leonard Nimoy och William Shatner lyckades ta sig ur cirkusen genom att distansera sig från karaktärerna de spelade, men vad hjälper det. Trots Nimoys lyckade satsning på filmregi och Shatners författaramibitioner är de för evigt Captain Kirk och Mr. Spock. Resten av ensemblen har knappt fått några roller alls efter nedläggningen av USS Enterprises besättning numera uno.

Galaxy Quest är en film om dessa avdankade superheroes som fått finna sig i att delta i öppningsceremonier på köpcentra och rymdhappenings i stället för att få slåss med utomjordingar och andra pälsgubbar. De tjänar såpass mycket att det håller dem vid liv, men endast en av dem njuter av situationen. Till synes. Besättningen blir allt äldre och slutligen håller osämja och frustration på att spräcka samarbetet.

Då kommer det fram att gäng humanoider, som den f.d. rymdkaptenen misstar för en grupp hängivna fans och går med på att följa dem till deras ”moderskepp för att förhandla med en ful alien”. Visst! Det visar sig att allt är verkligt och att humanoiderna misstagit TV-serien som en historisk dagbok över besättningens vedermödor i kampen mot rymdslödder. Snart dras resten av gruppen in i händelserna och jag lovar, det blir svinkul.

En fanatisk älskare av rymdsåpor och sci-fi i allmänhet (som jag) får alla sina önskemål uppfyllda. Vi har magnifika specialeffekter, bra skådespelare, lite spänning och massor av humor och självironi. Själv satt jag och sambon och tjöt av skratt samtidigt som vi nickade i takt då vi kände igen rymdklyschorna.

Manus är av bättre karaktär och regissören har valt att vara ganska sparsam med extravaganta utsvävningar. Han ser denna film som en lätt satir och öser på med lämpliga portioner av ironi emedan skådespelarna helt klart njuter av att få medverka i något som man inte bör ta på fullt allvar. Lika lättsamt som skådespelarna agerar, kan man njuta av denna utomordentligt skojiga film samtidigt som man kan låta sig hänföras av det goda ljudet och den fina bilden.

En av de större positiva filmöverraskningarna. Kanonkul film.

© Janne Ahlgren