• Svensk titel: Logan - The Wolverine
  • Originaltitel: Logan
  • Speltid (min): 137
  • Release (Bio): 2017-03-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-07-17
  • IMDb: Logan - The Wolverine

Året är 2029. James Howlett är en avdankad alkis till hyrlimochaffis som försöker få tiden att gå, en dag i taget. Pengarna han får in på sitt eviga körande av fulla brats och rika turister spenderar han på medicin åt sin gamle vän Charles, som börjar bli till åren med demens och elände.

Just det, jag höll på att glömma en liten detalj - Howlett är en av få kvarvarande mutanter i världen, kanske mer känd som Logan, eller Wolverine, och den gamle Charles heter Xavier i efternamn och var en gång i tiden världens mest kraftfulle mutant.

Svårt märkt av adamantiumet i kroppen är Logan blott en spillra av sitt forna jag. Han läker inte lika fort längre, och lever i ständig smärta som han dämpar med alkohol. När han en dag får ett nytt chaufförsuppdrag, att köra en kvinna och en ung flicka från Mexico upp mot Kanada tackar han först nej, det är för långt och omständigt. Men när flickan börjar visa upp egenskaper han känner igen alldeles för väl har han inget val – han och Xavier måste få henne till Kanada!

”Logan” är Hugh Jackmans farväl till den karaktär han nu har spelat under 17 år, ända sedan den första ”X-Men”-filmen hade premiär 1999. Och kanske är det först nu som han når ända fram, eller rättare sagt tillåts nå ända fram. För ”Logan” sparar inte på krutet, filmskaparna har gått all in med konceptet. Löst baserad på serienovellen ”Old Man Logan” får vi här se en sliten Wolverine, trött efter alla år av våldsamheter, som måste ta tag i oavslutade affärer en gång för alla.

En sak ska man ha klar för sig när man går in i biografmörkret: ”Logan” är en VÄLDIGT våldsam film. Även om vi sett Wolverine sätta klorna i många skurkar under de 17 år som gått är det här första gången vi verkligen får se vilken skada dessa adamantiumblad gör med en människa. Det är blodigt, slafsigt och brutalt. Trots det blir det inte bara en våldsorgie, utan filmen har så mycket mer att ge. Det är drama, action, western, med en gnutta superhjältefilm strösslat ovanpå. En film som ger 120% från början till slut, och som inte lämnar någon oberörd.

Jag kände mig som en urvriden trasa efter filmen, den största cinematiska adrenalinkick jag känt sedan ”Skyfall”.

Jackman är strålande i sin paradroll, Sir Patrick Stewart är fantastisk som Charles Xavier (kemin mellan dessa båda herrar i filmen är på topp!), men jag måste ändå nämna Dafne Keen, den unga flicka som här långfilmsdebuterar som Laura, flickan Logan och Charles tar hand om. Hon är som klippt och skuren för sin roll, och vi kommer garanterat få se mer av henne i framtiden. Är villig att sätta en liten slant på att hon kommer att dyka upp i fler X-Men-relaterade alster framöver.

”Logan” är en kanonfilm. Högsta betyg från mig.

Tillägg om "Logan: Noir", den svartvita versionen av filmen:

Wow. Alltså... Wow. Jag trodde faktiskt inte att "Logan" kunde bli bättre, men i denna svartvita version blir den om möjligt ännu mer gritty, ännu mer allvarlig, och ännu mer fantastisk. Och så vacker. Så vansinnigt vacker. "Hänförd" är ett passande ord. Och "Wow".