• Originaltitel: X-Men
  • Speltid (min): 104
  • Release (Bio): 2000-08-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-28
  • Tagline: Join the Evolution
  • IMDb: X-Men

När det tillkännages att det är en ny serietidningsfilm på ingång så är det inte ofta man får särskilt höga förhoppningar. Efter att ha blivit bränd på fingrarna i stort sett 100 procent av fallen efter "Batman - Återkomsten" är det inte så konstigt heller. Men nu verkar det ha blivit ändring på det eftersom "X-Men" är just den filmatisering som lyckats bäst efter de två första Batman-filmerna. Och anledningen är att regissören Bryan Singer ("De Misstänkta") faktiskt vågat ta karaktärerna på allvar.

X-Männen (och kvinnorna) är precis som sina fiender mutanter som alla har olika superkrafter. Det kan vara allt ifrån förmågan att läka sig själv till att kunna styra vädret. Dessa supermänniskor, som de egentligen är, har nu blivit ämnet för en stor debatt i USA och en nitisk McCarthy-liknande senator vill att man ska registrera alla dessa farliga mutanter. Detta faktum har delat upp mutanterna i två läger, ett gott som leds utav Professor X (Patrick Stewart) och ett illasinnat under ledning av Magneto (Ian McKellen).

Det är ungefär vad konceptet i filmen går ut på. Att det sedan faktiskt finns ett flertal handlingar, mer eller mindre stora, gör att filmen skiljer sig markant ifrån de senare årens serietidningsfilmer (då räknar jag inte med "The Matrix"). Höjdpunkterna är många och bristerna är få.

Först och främst vill jag bara skriva hur skönt det är med en film som inte tar två och en halv timme på sig för att prestera ren skit när man som här bara behöver en och en halv timme. Dessutom är resultatet allt annat än skit. Skönt är också att filmen inte är fullspäckad med en racka redan bekanta ansikten utan med en del birollsskådisar och ett par helt nya namn. Men skönast av allt är ändå att filmens förlaga tagits på blodigaste allvar.

Efter öpningssekvensen som skulle kunna vara en scen ur "Schindler's List" vet man att detta inte är en ny "Batman & Robin" (filmen som nästan tog kål på genren). Även om X-Men inte är lika realistisk och allvarlig under resterande speltid så är det inte någon hjärndöd actionfilm. Singer har faktiskt tagit vara på de rätt djupa ämnen som tas upp i tidningen och givit dem nytt liv på vita duken. När kanonskådisar som Hugh Jackman, Bruce Davison och Ian McKellen sedan ger dem ännu mer djup gör det inte saken sämre.

De få invändningar jag har är att några fightingscener var alldeles för korta och dåligt fotograferade. Vad hände med översiktsbilderna? Det blev mest rörigt med alla närbilder och klipp. Det andra är att vissa karaktärer är tråkigt skrivna som Rogue (Anna Paquin) och de tre skurkarna som hjälper Magneto. Jag tycker gott att Rogue kunde fått lite mer skinn på näsan. Att filmen sedan slutar på ett sätt som kunde ersatts med texten "Fortsättning Följer" är ett mycket mindre problem. I detta fallet kändes det faktiskt helt rätt.

X-Men är anledningen till att varje person (och mutant) i detta land inte ska ge upp hoppet om en bra serietidningsfilm. Så stötta fortsatta äventyr i X-universumet genom att springa ner till biografen och lösa biljett redan nu för detta är faktiskt en storfilm som är värd pengarna.

Andreas Olofsson