• Svensk titel: Fantastiska vidunder och var man hittar dem
  • Originaltitel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2016-11-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-03-27
  • IMDb: Fantastiska vidunder och var man hittar dem

Året är 1926 när den unge vetenskapsmannen Newt Scamander anländer medelst båt till New York. Han är på en världsomspännande expedition för att undersöka och rädda magiska varelser och näst på listan är ett besök till Arizona, där en magnifik varelse ska släppas fri igen. Men Newt hinner inte långt innan det blir trubbel. Av ett misstag förväxlas han och mugglaren Jacob Kowalski väskor, och innan Newt upptäcker att han bär omkring på bakelser har Kowalski redan av misstag råkat släppa lös några magiska vidunder i staden.

Nu är det upp till Newt att illa kvickt samla ihop dessa, utan att avslöja sig som trollkarl.

”Fantastiska vidunder och var man hittar dem” är den allt annat än smidiga titeln på den senaste filmen baserad på succéförfattaren J.K. Rowlings verk. Den utspelar sig före böckerna/filmerna om Harry Potter, och förutom ett par korta omnämnanden av Hogwarts och Albus Dumbledore, samt några bekanta trollformler och begrepp som t ex ”mugglare”, står den helt på egna fötter. Det finns absolut inget behov av att ha läst eller sett Harry Potter-serien innan.

I huvudrollen ser vi Eddie Redmayne (”The Danish Girl”, ”The Theory of Everything”) och han gör en härlig tolkning av den introverte Newt Scamander. Dan Fogler spelar Kowalski, mugglaren som mer eller mindre frivilligt blir Newts följeslagare och detta är utan tvekan den absolut mest sympatiska karaktären i hela filmen. Genuint charmig!

Vi ser även andra kända ansikten som Jon Voight, Samantha Morton och Colin Farrell dyka upp under filmens gång.

Det är givetvis en väldigt effektspäckad film, till stor del i samma ton som Harry Potter-filmerna och med en hel del ”Men In Black”-känsla. Det är förstås riktigt häftigt att titta på, men jag känner att det samtidigt skapar en distans mellan mig och historien. Det är svårt att ta till sig filmen ordentligt, och jag misstänker att den snabbt kommer att suddas bort ur mitt medvetande.