• Svensk titel: Eliminators
  • Originaltitel: Eliminators
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-01-09
  • Tagline: A former agent. A lethal assassin. Game On.
  • IMDb: Eliminators

Martin Parker lever ett enkelt och lugnt liv i London tillsammans med sin dotter. Men när ett ungdomsgäng bryter sig in i hans hem en kväll på jakt efter en stor sändning med narkotika blir det jobbigt. Efter att gänget hotar dottern till livet tvingas Parker att döda allihop, vilket förstås inte är bra. Än värre är att han hamnar i nyheterna med namn och bild, något som inte är optimalt med tanke på att han är en före detta agent inom knarkroteln som numera lever under vittnesskydd.

När hans ansikte visas i TV tillsammans med hans nya namn, är det många forna fiender som bestämmer sig för att ta upp jakten på honom igen. Inte minst gäller det maffiabossen Cooper, vars gäng Parker en gång infiltrerade. Cooper vill hämnas, inte bara sin sabbade verksamhet utan också sin dotter som förälskade sig i Parker innan hon dödades. Cooper vill inte bara döda Parker, utan också lägga vantarna på Parkers dotter – hans barnbarn…

”Eliminators” kunde ha varit en i raden dussinrullar som hamnar direkt på actionhyllan, men den har något som lyfter den över mängden. Detta något, eller snarare denna någon, är Scott Adkins som spelar huvudrollen. En enormt skicklig kampsportare som dessutom har talang för skådespelande och dessutom karisma. Vi har redan sett en hel del av honom i filmer som ”Doctor Strange”, ”The Expendables 2”, ”Zero Tolerance” och ”Close Range”, och ännu fler filmer är på gång. Blir inte Adkins nästa stora actionstjärna blir jag gruvligt besviken, men han behöver större filmer för detta. Hans nemesis i filmen, maffiabossen Cooper, spelas fint och småäckligt av James Cosmo, som annars är mest aktuell i ”Game of Thrones”.

Kom igen Hollywood, vad väntar ni på? Adkins är riktigt, riktigt bra, och han förtjänar större och bättre filmer!