• Svensk titel: LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet
  • Originaltitel: LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2018-06-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-10-22
  • IMDb: LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet

När den mytomspunna Hammarabis bok, skriven för tusentals år sedan av systrarna Hammarabi, blir stulen från Vallebyskolan bara dagar innan Hammarabitävlingen ska äga rum är goda råd dyra. Polismästaren försöker förgäves lösa fallet, men det står väldigt snart klart att han inte kommer att klara det själv. Så det blir upp till den till brottet redan misstänkta Maja, och hennes nyfunna kompis Lasse att hitta den verkliga förövaren. Detta blir startskottet till en lång vänskap…

Efter att ha läst (och hört) de allra flesta av Martin Widmarks böcker om ”LasseMajas detektivbyrå” tillsammans med mina döttrar, och dessutom sett flera av de tidigare filmerna (”LasseMajas detektivbyrå: Skuggor över Valleby” har tidigare recenserats här på Tellusfilm). Nu är det dags för en omstart av serien, och vi får här se hur Lasse och Maja träffas för första gången. Varför det blev en omstart istället för en fortsättning misstänker jag beror på att Lukas Holgersson och Amanda Pajus som tidigare spelat huvudrollerna nu blivit för gamla. Istället får Frank Dorsin (japp, Henriks son) och Ester Vuori ta över, och de gör det med bravur!

Där de tidigare filmerna flitigt använt sig av greenscreen och en medvetet vald estetik som ser väldigt speciellt och studioaktig ut, känns denna film mer naturlig och äkta. Skådespelerskan Josephine Bornebusch kan i och med denna debut numera även kalla sig för regissör, och sämre start kan man absolut ha.

I de vuxna rollerna ser vi bland annat Häxan Surtant själv, Katrin Sundberg, som rektor på Vallebyskolan. Där jobbar även Jonas Karlssons engelskalärare och Lotta Tejles bibliotekarie, för att inte tala om Johan Rheborg smått psykotiska vaktmästare. Kvar från de gamla filmerna har vi Tomas Norström, som fortsätter spela polismästare Randolf Larsson.

”LasseMajas detektivbyrå: Det första mysteriet” var bättre än väntat, rolig för barnen men även för de vuxna. Unge herr Dorsin och fröken Vuori bör definitivt få reprisera sina roller i fler filmer framöver, och Josephine Bornebusch får mer än gärna återkomma som regissör.