• Originaltitel: A Quiet Place
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2018-04-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-08-20
  • Tagline: A Quiet Place
  • IMDb: A Quiet Place

Jorden är invaderad. Livsfarliga monster håller på att helt ta kål på jordens befolkning och det enda sättet att överleva är att vara helt tyst. Ge minsta ljud från dig och du är mat inom ett par sekunder.

Evelyn och Lee försöker hanka sig fram tillsammans med sina två barn. De har förlorat en son till monstren, men tänker inte förlora något mer. De har strött ut sand där de går för att tysta sina rörelser, de kommunicerar enbart med teckenspråk (som de turligt nog kunde sedan tidigare då dottern Regan är hörselskadad) och de har ett avancerat larmsystem på sin gård. Men trygga kan de aldrig känna sig, frågetecknen är fortfarande för många.

Det går inte att skriva så mycket mer om vad ”A Quiet Place” handlar om utan att behöva gå in på avslöjande detaljer. Vad jag kan skriva däremot är att filmen kan vara bland det läskigaste jag sett på väldigt länge, antagligen sedan ”The Babadook”. Att göra en film på detta sätt, en nästan helt tyst film, är ett riskabelt vågspel. Det hade kunnat bli komplett värdelöst, en ren gimmick, men regissören tillika huvudrollsinnehavaren John Krasinski lyckas till 100 procent. Både jag och frun satt på helspänn och stundtals knappt andas under filmens extremt tighta 90 minuter.

Krasinski är jättebra i rollen som pappa Lee, och Emily Blunt är minst lika bra som mamma Evelyn. Kemin emellan de båda är kanon, vilket är extra positivt då de är gifta även i riktiga livet. Dottern Regan spelas fantastiskt av unga Millicent Simmonds, som är döv på riktigt och kunde coacha resten av skådespelarna i teckenspråk under inspelningen. Jag hoppas och tror att vi kan få se henne i fler filmer i framtiden – kan hon vara en ny Marlee Matlin månntro? Vi får se, det är inte alls omöjligt.

”A Quiet Place” rekommenderas varmt.