• Originaltitel: Widows
  • Speltid (min): 130
  • Release (Bio): 2018-11-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-04-08
  • Tagline: Left with nothing. Capable of anything.
  • IMDb: Widows

Under en stöt som går fel blir rånaren Harry och hans kumpaner dödade av polisen när deras skåpbil beskjuts och till sist exploderar. I explosionen förstörs även bytet, två miljoner dollar som tillhör den minst sagt skumme politikern Jamal Manning.

Manning, som är mitt uppe i sin valkampanj, tänker inte låta dessa två miljoner vara borta för alltid. Han söker upp Harrys änka Veronica och låter henne veta att hon har två veckor på sig att skaffa fram pengarna, annars är hon rökt.

Med Harrys gamla anteckningsbok till hjälp bestämmer sig Veronica för att utföra en egen stöt för att få ihop pengarna. Hon kontaktar de andra nyblivna änkorna och sätter planen i verket. Fem miljoner dollar – minus två till Manning – finns att dela på om de lyckas ro iland kuppen…

För de lite äldre av oss kanske detta låter bekant? Jodå, filmen ”Widows” är en nytolkning av den klassiska brittiska miniserien ”Änkorna” från 1983, som även visats i svensk TV. Originalserien skrevs av Lynda LaPlante, som också skapade den populära serien ”I mördarens spår” med Helen Mirren. Det är dock inte första gången den görs om i USA, redan 2002 kom miniserien ”Widows” med Brooke Shields i en av rollerna.

Stärkt av mina nostalgiska känslor för originalserien, det faktum att filmen regisserats av Steve McQueen och skrivits av McQueen och Gillian Flynn (författaren bakom bland annat ”Gone Girl” och den fantastiska ”Sharp Objects” som hon också skrev manus till) samt en imponerande cast i form av Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Cynthia Erivo, Colin Farrell, Robert Duvall, Liam Neeson och Jon Bernthal, så var jag väldigt pepp på att se denna film. Kanske lite för pepp.

För tyvärr funkar det inte så bra som jag önskat. Jag misstänker att en stor del av problemet ligger i det faktum att man gått ifrån miniserieformatet och istället försöker berätta allt i en enda film på lite drygt två timmar. Det blir tvära kast och vissa saker går lite väl fort. Skådespelarna behöver inte skämmas för sig, men det känns som att väldigt mycket saknas. Läser man på lite får man snart veta att den första versionen var närmare tre timmar lång, men klipptes ned före premiären.

Nu är det inte på något sätt en dålig film, men jag tror att jag hade lite för höga förväntningar på den. Den besvikelsen är till syvende och sist vad som gör att filmen inte kan få en fyra i betyg från mig, utan stannar på en stark trea.

Nu vill jag se om originalserien!