• Originaltitel: Stranger Things 3
  • Speltid (min): 408
  • Release (Streaming): 2019-07-04
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Stranger Things 3

Recension - Streaming

Scifimästaren James Gunn har lyckats med det. Två gånger! Nu även bröderna Duffer, hjärnorna bakom stämningsfulla "Stranger Things". Vad de har lyckats med? Få mig att lipa. Jag blir hårt drabbad i säsong 3:s känslosamma epilog. Brevet alltså. Jisses. Där brast det för mig. Ett kvitto på hur mycket man investerat i rollfigurerna.

Mikes (numera tonåriga) gäng är något splittrat. Dustin är iväg på läger. Det hånglas och diskuteras relationer på vissa håll. Stackars Will är snart den ende som vill fortsätta spela rollspel i källaren. Sheriff Hopper, aka "Fat Rambo", är rosenrasande som tonårspappa till Eleven. Och snart hotar Hjärnruskaren från Upsidedown hela småstaden Hawkins med sin nya, läbbiga armé.

Det här är säsongen då ryssarna invaderar och stadens nya köpcentrum står i fokus. Det här är säsongen när Nancy prövar vingarna både som envis journalist och modig actionhjältinna. Det är också säsongen där 80-talsnostalgin är hejdlöst härlig och refererar "The Thing", "The Terminator", "Tillbaka till framtiden" och inte minst "Den oändliga historien".

Alla scener med Winona Ryder och David Harbour är magnifika. Ungdomarna spelar också riktigt bra och är samspelta som få. Intressanta nykomlingar i rampljuset är Steves glassbarkollega Robin och Lucas provsmakningsirriterande lillasyrra.

Säsong 3 når nya, underhållande höjder. Musiken är magisk. Monster-gegga-skräcken är intensiv. Mest imponerad är jag över hur smidigt alla narrativa trådar med sidohandlingar knyts samman. Jag och min fru bara älskar "Stranger Things". Vi spred ut  tittandet av de senaste avsnitten och njöt av dem. Lätt bästa tv-serien nu när "Game of Thrones" har tackat för sig. Det här blir svårt att toppa i den fjärde säsongen. Mycket svårt.