• Svensk titel: Greenland
  • Originaltitel: Greenland
  • Speltid (min): 119
  • Release (Bio): 2020-08-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-12-14
  • IMDb: Greenland

Efter att Filmpalatset en tid visat gamla favoriter i repris var jag och min kompis i desperat behov av ett biobesök med en färsk film i blickfånget. Det stod mellan nya "Berts dagbok" (fel målgrupp) eller katastroffilmen "Greenland". Hade det inte varit pandemitider hade vi kanske inte valt en Gerald Butler-rulle, så förväntningarna var i ärlighetens namn rätt låga. Ytterst glest med biobesökare i salongen.

Skotten Butler spelar byggnadsingenjören John Garrity som myndigheterna vill evakuera när en livsfarlig komets fragment börjar förvandla Tellus till en ihålig ost. Ska han och kärnfamiljen lyckas överleva när paniken sprider sig i USA? Målet är att ta sig till frizonen Grönland. (Nu förstår man nästan varför nyckfulla Trump ville köpa Grönland av danskarna.)

Favoriten Morena Baccarin ("Firefly", "Deadpool") levererar som vanligt, och spelar här frugan Allison som gör allt i sin makt för att skydda sin sjuårige son som (för att höja insatserna) har diabetes. Butler överraskar när han här får intelligentare material att jobba med än "Fallen"-filmerna. Spänningsfaktorn är ofta skyhög och familjefokuset gör katastroffilmen gott. Man lyckas även väl med att skildra hur irrationella människor beter sig som laglösa galningar i detta pressade domedagsläge.

"Greenland" är förvånansvärt bra i sin genre. Det måste jag säga. En intensiv story med fullt godkända specialeffekter och stabilt skådespeleri. Emellertid en film som det räcker att se en gång. Och några irriterande logiska luckor kommer vi inte undan. (Lämna inte familjen, pucko!) Likväl en ganska stark betygstrea på det stora hela.