• Svensk titel: Greenland
  • Originaltitel: Greenland
  • Speltid (min): 119
  • Release (Bio): 2020-08-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-12-14
  • IMDb: Greenland

En dödlig komet är på väg mot jorden. I USA har några få utvalda människor blivit kontaktade av regeringen och ombedda att bege sig till närmaste flygplats för evakuering. En av dessa är byggmästaren John Garrity och hans fru och son. Mitt under firandet av sonens födelsedag får de detta meddelande och tvingas lämna vänner och bekanta bakom sig. Vägen till flygplatsen är minst sagt kaotisk, och många är beredda att göra vad som helst för att få en plats på ett av de flygplan som enligt uppgift ska föra folk till säkerhet, oavsett om de blivit utvalda eller inte…

Jag får erkänna att jag till en början var skeptisk till ”Greenland”. Jag gillar förvisso katastroffilmer, och trailern såg inte helt tokig ut, men när jag fick reda på att huvudrollen spelades av Gerard Butler sjönk mina förväntningar drastiskt. Den mannen kommer inte med en kvalitetsstämpel direkt. Men efter att ha läst Johans biorecension blev jag ändå lite sugen.

Sagt och gjort, jag bestämde mig för att se filmen och snacka om att jag är glad över det beslutet! ”Greenland” är snygg, välspelad och fick mig att sitta på helspänn med andan i halsen under i stort sett hela filmen. Visst, stundtals var den enormt övertydlig (titta nu hur vi zoomar in på sonen diabetespuck i början av filmen, det här blir viktigt!) men det kan jag förlåta den för. Butler gör vad han ska, även om jag fortfarande anser att han är relativt medioker som skådespelare. Då är Morena Baccarin, som spelar hustrun, betydligt bättre. För att inte tala om veteranen Scott Glenn som svärfadern!

”Greenland” var en positiv överraskning, och baserat på hur den drog upp pulsen på mig sätter jag en fyra i betyg.