• Svensk titel: Batman: Soul of the Dragon
  • Originaltitel: Batman: Soul of the Dragon
  • Speltid (min): 83
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-02-01
  • Tagline: Get ready for the ultimate showdown
  • IMDb: Batman: Soul of the Dragon

Det är 70-tal, och en ung Bruce Wayne har precis börjat knäcka lite extra som en viss slängkappeförsedd brottsbekämpare. Men när han en dag får besök av en gammal väl som ber om hjälp får han lägga Gothams säkerhet åt sidan och istället fokusera på att tillsammans med gamla vapendragare få en mycket farlig fiende på fall…

Det är lika bra att säga det direkt – det är inte mycket Batman vi får i nya ”Batman: Soul of the Dragon”. Fokus ligger istället på Bruce Wayne, men ännu mer på hans gamla kamrater Richard Dragon, Ben ”Bronze Tiger” Turner och Sandra ”Lady Shiva” Wu-San, som han tränade kampsport tillsammans med på 60-talet under mästaren O-Sensei. Säga vad man vill om det, men jag gillar det! Hela filmen känns som en hommage till 60- och 70-talets Bondfilmer och kung fu-rullar, med estetik, kläder och inte minst musiken. Att Dragon ser ut som Bruce Lee och Turner ser ut som Jim Kelly i ”Enter the Dragon” gör inte saken sämre.

Den här gången är det David Giuntoli (”Grimm”) som spelar Batman, och han gör det väl OK antar jag. Batman spelar som sagt andrafiol i den historien, och även på röstsidan är de andra karaktärerna mer intressanta. Richard Dragon spelas av ingen mindre än Mark Dacascos (”Crying Freeman”, ”Double Dragon”, ”John Wick 3”), Ben Turner får sin röst av Michael Jai White (”Spawn”, ”Black Dynamite”) och Lady Shiva porträtteras av Kelly Hu (”Cradle 2 the Grave”, ”X2”), som även spelade samma roll i datorspelet ”Batman: Arkham Origins”.

Jag blev väldigt förtjust i den här lite annorlunda Batman-filmen, och det kan nog vara en av de jag kommer se om flest gånger.