Marvel Classics Vol.1

• Svensk titel: Marvel Classics Vol.1
  • Originaltitel: Marvel Classics Vol.1
  • Speltid (min): 389
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-02-08

Studio S Entertainment har släppt två kultiga boxar med smått bortglömda gamla Marvel-rullar. Undertecknad tar sig an den första volymen medan min ärade kollega Johan recenserar den andra volymen.

Först ut i den första boxen är TV-filmen ”Captain America” från 1979. I denna lilla pärla får vi se hur det kommer sig att Steve Rogers blir Captain America. Bakgrundshistorien är inte den vanliga, istället för att vara en soldat under andra världskriget som frivilligt tar ett superserum är denna Steve Rogers en före detta marinsoldat i nutid (nåja, slutet av 70-talet) som helst av allt vill pyssla med sitt måleri. Hans far jobbade för myndigheterna under 40-talet som agent, och kallades ”Captain America” på grund av sin patriotism. Han forskade även i ett serum som skulle förhöja sinnena och styrkan hos dem som injicerades, men blev aldrig färdig med sin forskning. Andra har bedrivit den vidare, men har insett att då Rogers senior baserade serumet på sin egen DNA fungerar den bara temporärt på andra individer, innan de hastigt dör. Steve blir tillfrågad om han vill ta serumet, men tackar nej då ”han redan gjort sitt för landet”. Men efter att ha skadats svårt i en olycka injiceras han ändå med serumet och KABLAM! En ny Captain America har fötts!

Utrustad med en dräkt (en riktigt ful sådan), en specialbyggd motorcykel som gömts i hans numer ombyggda van och en riktigt sladdrig plastsköld är Steve Rogers nu redo att bekämpa brottslighet.

I uppföljaren ”Captain America II: Death Too Soon” är Steve Rogers tillbaka, med samma fula motorcykel, samma sladdriga sköld men med en aningen bättre dräkt. Efter att ha hjälpt en gammal dam som blivit angripen av väskryckare beger han sig till en liten stad där någonting verkar vara på tok. Alla invånare verkar vara väldigt rädda för något, och vill absolut inte prata med någon. Det visar sig att general Miguel, en ökänd terrorist, driver genforskning i ett närbeläget fängelse och att han har utfört experiment på samtliga invånare. Snackar de med någon får de inte antidoten till det ämne de utsatts för. Givetvis tar Captain America och styr upp situationen!

De här två TV-filmerna var riktigt kul att se. Reb Brown är fantastisk i huvudrollen, och framställer Steve Rogers som en riktig helylleamerikan i utsvängda brallor. Det är uppenbart att filmerna är gjorda för TV, då de ser väldigt billiga och lite smålökiga ut. Speciellt den andra filmen känns som att den med väldigt få ändringar lika gärna kunnat vara ett avsnitt av ”Knight Rider”. Men vadå, jag gillar ”Knight Rider” så jag köper det. Dessutom spelas terroristen Miguel av ingen mindre än Christopher Lee, som alltid är sevärd.

Nästa film i boxen är ”Howard the Duck”, eller ”Ingen plockar Howard” som den svenska titeln en gång var. Det här är den enda biofilmen av de fyra, och det märks givetvis. Då jag redan recenserat filmen tidigare här på Tellusfilm går jag inte in på fler detaljer. Det är dock värt att nämnas att den här utgåvan innehåller den oklippta versionen av filmen, till skillnad mot det tidigare släppet som innehöll den nedkortade UK-versionen.

Sist ut är ”Hulken och Daredevil”, som också är den svagaste filmen i boxen. Det är en av de TV-filmer som gjordes med Bill Bixby och Lou Ferrigno, som en fortsättning på TV-serien som gick 1978-1982. Just den här är från 1989, och utspelar sig efter händelserna i ”Hulken och Thor” (som finns med i box nummer två). Här springer David Banner/Hulk på ingen mindre än den blinde advokaten Matt Murdock, även känd som Daredevil. Det roligaste med den här filmen är kanske det faktum att den innehåller Stan Lees allra första cameo.

På det hela taget är detta ett givet köp för Marvelfans. Man bör vara medveten om att detta är långt från dagens Marvelproduktioner, men det är ändå en del av historien.